Norbrygg i hele landet

gustavf

Administrator
Grove skrev:
Det er ingen tvil om at det så langt har vært mest aktivitet i Oslo. På en side er ikke det så rart, men samtidig er det i all hovedsak de utenfor Oslo som selv må få ting til å fungere lokalt.

Så lenge man kaller seg "Norsk Hjemmebryggerforening", så bør man føle et visst ansvar for aktivitet også utenfor Oslo-området.
 
Ansvaret er nok på plass, men man trenger folk for å få til noe. Nå er det utdannet flere dommere som ikke er fra Østlandet og det ser ut til at hjemmebryggermiljøene samles bl a i Bergen og Trondhjem, noe jeg mener er en god utvikling. I tillegg oppfordres medlemmer her på forumet til å legge til bosted i profilen, noe som tydelig har ført til at bryggere finner hverandre.   
:samenvol:

Og som Geir Ove allerede antydet: Norbrygg er en frivillig organisasjon. Er du medlem i Norbrygg og vil du få til noe der du bor, så kan du få hjelp fra styret, men du vil måtte gjøre noe selv også for å få det til.
:yes:
 
Så Gustav mener at det skal sitte en gruppe sentralt i Oslo og dirigere aktiviteten utenfor Oslo...??? Lokallag organiserer seg selv, det er til det beste for hele organisasjonslivet.
 
joques skrev:
Så Gustav mener at det skal sitte en gruppe sentralt i Oslo og dirigere aktiviteten utenfor Oslo...??? Lokallag organiserer seg selv, det er til det beste for hele organisasjonslivet.

Nei, det mener jeg ikke, og jeg klarer ikke helt å forstå at det jeg skrev kunne tolkes slik.

For å snu på det: Mener du at all aktivitet i Oslo-området skal være regnet som et nasjonal ansvar, mens alt som skjer utenfor Oslo skal være avhengig av lokalllag, og at Norbrygg egentlig burde bytte navn til Oslobrygg? Jeg tviler vel litt på det også... (selv om jeg har sett nasjonale foreninger i andre sammenhenger som har oppført seg på den måten).

Jeg synes forvørig det Eduard skriver er ganske fornuftig.
 
Det er vel naturlig at alt det nasjonale organiseres der hvor medlemstettheten er størst? Personlig hadde jeg ikke hatt det minste imot at bergenserne hadde tatt over driften og hele NM, det hadde blitt mindre arbeid på oss, men... :)
 
joques skrev:
Det er vel naturlig at alt det nasjonale organiseres der hvor medlemstettheten er størst?

Nei, det synes jeg faktisk ikke. Har man medlemmer over hele landet, så bør aktiviteten gjenspeile det.

Norbrygg trenger altså lokallag alle andre steder enn Oslo, for der har man Norbrygg?

Personlig hadde jeg ikke hatt det minste imot at bergenserne hadde tatt over driften og hele NM, det hadde blitt mindre arbeid på oss, men... :)

For min del må gjerne NM flyttes til Bergen, det må vel uansett flytte litt ut av lokalene som har blitt for små :) Det ville derimot være litt overraskende om det betød at Norbrygg ikke lenger behøvde å engasjere seg i arrangementet.
 
Hva i all verden?  :eek:
Jeg er ikke imot at arrangementet kan veksle mellom landets større byer. Det handler mer om hvem som tar seg av dette og hvordan det gjennomføres.
Vi er ikke mange nok til å ha lokale konkuranser med en superfinale til slutt, så formen er jo grei.
 
gustavf skrev:
Grove skrev:
Det er ingen tvil om at det så langt har vært mest aktivitet i Oslo. På en side er ikke det så rart, men samtidig er det i all hovedsak de utenfor Oslo som selv må få ting til å fungere lokalt.

Så lenge man kaller seg "Norsk Hjemmebryggerforening", så bør man føle et visst ansvar for aktivitet også utenfor Oslo-området.

Det er klart Norbrygg har et ansvar for hjemmebryggeres interesser i hele landet. Hva trodde du?

Styret er lokalisert i Oslo, unntatt Gahr som er lokalisert i Bergen, så det er naturlig at ting roterer rundt der styret sitter. Styret ivrer selvsagt for at det blir aktivitet, gjerne i Norbrygg-regi, også i andre deler av landet, men for at dette skal skje må initiativet komme fra folk lokalt. Styret er åpne for å bidra på ulike måter.

Forslag kan sendes til styret.
 
Grove skrev:
Det er klart Norbrygg har et ansvar for hjemmebryggeres interesser i hele landet. Hva trodde du?

Jeg tror at innlegget jeg siterte kunne misforstås, og er glad for at både du og Eduard har avklart at jeg gjorde det.

Bare for ordens skyld, så har jeg altså ikke foreslått hverken at NM skal flyttes til Bergen (det er et arrangement som begynner å få skikkelig fotfeste i Oslo, så å flytte det bør ihvertfall være skikkelig gjennomtenkt, men ikke nødvendigvis helt utenkelig) eller at styret gjør en dårlig jobb (arbeidsprogrammet inneholder vel omtrent 6 arrangement, der tre er i Oslo, et i Drammen, et i Grimstad og et i Danmark).
 
Trur at diskusjonen tok litt av i forhold til det som starta det hele.  Hva angår de store arrangement så er det nok det beste for flertallet ar de foregår i Oslo, sjøl om no Oslo ligger noe usentralt til i forhold til oss.  Det er nå engang slik at det er Oslo som er lettest og billigst å reise til å fra.
Så får vi bare håpe at det kan by seg en anledning til å være med på noen sammenkomster etter hvert.
 
Sitat fra en fireåring i et baksete ved Langnes lufthavn i Tromsø.
Hun pekte på flyplassen og sa:
"DER ER OSLO"

Det er tross alt ikke mer enn to timers reise.
Microbryggeriet neste tirsdag? :yes:

Egil B.
 
Tilbake
Topp