Norgesglass

Oddvar Demmo skrev:
Må dim på lokket, regn ut hva som drar i det, om det ikke blir dratt av så lekker det nok.
jada, blir vel en overflate på ca 80 cm[sup]2[/sup]. Hvor stort trykk kan det bli i en flaske da?

Jeg prøvde med noen glass helt i starten av bryggekarrieren, det ble ikke så vellykket som jeg håpte på.... lite futt :(

Normalt karboneringstrykk er jo ca 1 bar +/- litt, ved serveringstemp. Karbonerar du med sukker som eg anntek du må om du fyller på glass, då er du oppe i romtemperatur og kansje 2 bars trykk. 160 kg "vekt" på innsida av loket.

Då må du forspenne pakningen, eller syltestrikken om du vil, med minimum 160kg nedpress. Det tvilar eg på at du klarer, og om du klarer det trur eg loket ligg an til å sprekke.

Järviloppo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Må dim på lokket, regn ut hva som drar i det, om det ikke blir dratt av så lekker det nok.
jada, blir vel en overflate på ca 80 cm[sup]2[/sup]. Hvor stort trykk kan det bli i en flaske da?

Det er vel ikkje 80 kvadratcentimeter?
Er vel kansje 8 cm i diameter?
Det skulle bli ca 25 kvadratcentimeter og ei kraft på 50 kg ved 2 bar. Litt mykje det og kansje.

protto skrev:
Järviloppo skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Det er vel ikkje 80 kvadratcentimeter?
Er vel kanskje 8 cm i diameter?
Det skulle bli ca 25 kvadratcentimeter og ei kraft på 50 kg ved 2 bar. Litt mykje det og kanskje.
Har ikke målt diameteren, men er den 8 som du sier så blir det ca 50 cm[sup]2[/sup]. Formelen er jo pi x r[sup]2[/sup] som blir 3,14 * 4 * 4 = ca 50 cm[sup]2[/sup].

regbet med 50 kg uten noen mål :) men det er to typer lokk, tenkte på de med eksenterlås, de lekker nok fort, men med skrulokk blir det noe annet, skrukorker på flasker holder mer enn flaska tåler.
Men jeg ville spart de verneverdige skrulokk glassebe :n

Det vil være vesentlig mer luft i dette glasset enn i en flaske så mulighetene for oksydering vil være større.

Jeg brukte Norgesglass med skru kork tidligere til å oppbevare gjær i, basert på erfaringer derfra vil jeg ikke anbefale å bruke disse glassene til øl.
Det skal ikke så mye trykk til før skrukorken sitter som støpt.

Bernts skrev:
Jeg brukte Norgesglass med skru kork tidligere til å oppbevare gjær i, basert på erfaringer derfra vil jeg ikke anbefale å bruke disse glassene til øl.
Det skal ikke så mye trykk til før skrukorken sitter som støpt.

:)

Ja det er flasker som er vanskelig å skru opp så dette blir nok 2πr verre :)
giw it up :)

Tilbake
Topp