Norsk "Fatøl"

Tormod S

Norbrygg-medlem
Sitter å lurer på om noen har forsøkt (eller truffet ved en tilfeldighet) å lage noe som kan kalles en klone av noen av de norske fatøl?

Før jeg startet med denne sykdommen, så gikk det mye i Aass og Frydenlund fatøl, så når naboen lurte på om det var mulig å lage noe slikt, så måtte jeg jo si: "Ja det skulle vel ikke være umulig.....?"

Setter stor pris på om noen har erfaringer å dele.....

Er "Fatøl" basert på en pilsner som rett og slett er lagret på eikefat eller med eikespon?  :attevar:

Nei, eg ville ikkje hatt eikespon i fatølet. Eg foreslår dette:
50% Pilsnermalt
50% Wienermalt
(kanskje litt Carapils)

Mesk på 66°C

Gjær på 9°C

Har sjølv fått til fatøl-aktige saker med denne  :)

De fleste såkalte "fatøl" fra de norske bryggeriene er vanlige industripilsnere (som kanskje skiller seg marginalt fra det gitte bryggeriets vanlige pilsner). 100 % pilsnermalt, OG rundt 1042-45, relativt lav mesketemperatur for god utgjæring, ca. 20 ibu, en liten mengde aromahumle på 10 minutter, en god lagergjær (typisk Wyeast 2124 eller White LAbs WLP830, and lots of it!) og kjølig gjæring, vil være greie parametre.

Husk at det egentlig er ganske teknisk krevende å lage slikt øl godt. Det krever særlig god kontroll på gjær og gjæringstemperaturer.

Har alltid irritert meg over at noe kalles "fatøl" når det ikke kommer fra fat, men fra en 44-50 cl aluminiumsboks. Ja ja, verden vil bedras, antar jeg.

Gahr har utvilsomt rett i at slike øl er vanskelige å kopiere - de har lite smak, men smaker ikke vondt, og enhver liten bryggefeil i kopien vil straks bli avslørt, der er ingenting feilene kan "gjemmes bak". De store industribryggeriene har nok en fordel i sitt "state of the art"-utstyr, ikke minst med temperatur- og gjæringskontroll, som Gahr sier.

Takker så meget for innspill og lærdom.

Kan ikke si at jeg savner produktene fra Rema og Rimi etter å ha fått smaken på "skikkelig øl", men det har seg slik at man fortsatt møter en del skepsis til hjemmelaga øl, så jeg hadde veldig lyst til å prøve å få til noe som folk "kjenner igjen".
Kan være kjekt å ha noe lyst og lett til årets sommerfest  :skitbra:

Uansett hvor mye man argumenterer med at "fabrikk pilsen" ikke er no særlig tess, så er det nå fortsatt det som selger mest  :jaha:

Kanskje det blir ett forsøk med en batch på 20 liter med gjæring i fryseboksen først
Kan det være fornuftig å prøve gjæringstemp ned mot 7-8 grader, eller blir dette for lav temp?
Når det gjelder humle, så får man kanskje holde seg til de tyske/tjekkiske?

Tilbake
Topp