Frydenlund Fatøl - smaker

Endre

Norbrygg-medlem
Frydenlund sitt fatøl er et populært butikkøl. Ingen personlig favoritt, men mange liker den.
Når jeg drikker den og sammenligner med andre industripils oppfatter jeg en smakskomponent jeg misliker, og som jeg ikke klarer å sette fingeren på.
Av og til får jeg den samme uønskede smaken i egenbrygget øl, og setter pris på forumets visdom til å identifisere smaken.

Tror ikke det er humle eller malt, men et produkt av gjæren som gir smaksbidraget. Om jeg skulle gjette vil jeg sagt svovel, men mulig det er skudd i blinde.

Det er mulig jeg er overfølsom for denne smakskomponenten men om noen her inne har samme erfaring eller har tanker om hva det kan være setter jeg pris på synspunkter

nofrydenlundfatøl.png
 
Jeg vil si diacetyl (smørkaramell) som jeg kan like i små mengder i visse øl, svovel er jeg mer følsom for
mulig jeg tar feil
Dette har nok også blitt diskutert før som mye på forumet
 
@Finn Berger - care to weigh in?
hehe - satt akkurat og funderte på det. Men jeg har ikke smakt den der på lenge, så jeg har vel ikke så mye å si.

Svovel er jeg veldig følsom for, og det er ganske lett å kjenne igjen. Eggepromp (eggfart) sier de på engelsk, synes det er god beskrivelse. En svak anelse av det kan godtas i en pils, det kan til og med oppfattes som passende - i motsetning til i dannet selskap. Jeg opplever ikke at det er vanlig i norsk industripils, så det kan godt være det trådstarter kjenner, hvis det er noe som skiller ut dette ølet fra andre.

Alle får den lukta underveis i gjæringa når de brygger pils, og det kan forekomme i andre typer øl, også. Noen ganger gir det seg med tida, andre ganger ikke. Har du hatt det, kan du vanskelig unngå å identifisere det når det dukker opp i et øl du drikker.
 
Takker for svar!

Diacetyl mener jeg å være greit kjent med, og jeg er bra sikker på at det ikke er den smaken jeg fornemmer her.

Svovel fra lagergjæring er jeg også godt kjent med. Den er mye mer direkte og markant egg/fis enn det jeg prøver å komme frem til.
Lukta/smaken jeg prøver å identifisere er på en måte annerledes, men kan vel kanskje fortsatt være svovel.

Skulle gjerne ha beskrevet det tydeligere, kanskje jeg burde tatt et kurs i usmaker
 
Takker for svar!

Diacetyl mener jeg å være greit kjent med, og jeg er bra sikker på at det ikke er den smaken jeg fornemmer her.

Svovel fra lagergjæring er jeg også godt kjent med. Den er mye mer direkte og markant egg/fis enn det jeg prøver å komme frem til.
Lukta/smaken jeg prøver å identifisere er på en måte annerledes, men kan vel kanskje fortsatt være svovel.

Skulle gjerne ha beskrevet det tydeligere, kanskje jeg burde tatt et kurs i usmaker
Pokker også; nå blir jeg nødt til å handle inn en sånn:).

Usmakkurs er både hyggelig og nyttig!
 
Har du prøvd pilsen -Frydenlund grønn? Jeg liker egenlig bedre den. Er ikke så glad i halvmørke lagere. Kanskje "usmaken" du kjenne kommer bedre frem der uten å bli maskert av en evt. maltsmak

Nå ma jeg handle inn et par bokser igjen selv :p
 
Til sammenligning hadde en kompis og jeg (semi) blindsmaking av Hansa blå, grønn og rød. Viste seg at jeg har valg feil hele livet :-/
 
Smakte en liten boks til maten i dag (stekt pir), men jeg gadd ikke gjøre no dyp smaks analyse (hadde kanskje vært enklere med kapteinkjeks og vann ;) )
Usikker på hvilken usmak det er snakk om. Kan være både diacetyl eller noen svovelforbindelser, men mye er kan det ikke være. Virka ganske ok
 
Sjekka både fatølet og den grønne pilsen. Syns det smaker mye likt, men ikke så mye usmak, heller veldig lite smak
men mer smak enn mye annet norsk industripils (f.eks Hansa smaker ingenting bare vann) etter min mening
Mener også det er no diacetyl der. Ikke lett å smaksanalysere norsk industripils aass
 
Tilbake
Topp