Knakande god fatøl/vienna lager

Etter å ha lest litt rundt både høyt og lavt komponerte jeg min egen oppskrift på Fatøl/vienna lager.

Nå pleier ikke jeg å skryte, men dette ble en av de beste øllene jeg noensinne har smakt.

Screenshot_20220426-204944_Chrome.jpg

20220426_205502.jpg
Fortsatt ikke 100% klar eller ferdiglagret, men jeg klarer ikke å holde meg unna.
Fantastisk balanse mellom malt og bitterhet, fin fylde i munnen uten å bli søtt og veldig mye bedre en vienna lager/fatøl fra butikken.

Flaket malt er for skummet sin del, men ga lite effekt.
Gjæret 8 dager på 14c. 2 dager på 16c, så coldcrash og flasket. Fg ble 1.010

Håper noen lar seg inspirere og brygger en runde! Kom gjerne med feedback!
 
Har tenkt på å brygge en vienna lager lenge, denne skal helt klart vurderes. Finnes det noen øl i butikk eller på polet du kan sammenligne den med?

Er bruken av natron og kalsiumkarbonat nødvendig med den malten? Trodde det var for mye mørkere øl, men jeg kan ikke så mye om vannjustering.

Leser jeg feil eller brukte du bare 4 pakker på 50 liter? Kanskje jeg bruker for mye med 3 pakker på 25 liter.
 
Har tenkt på å brygge en vienna lager lenge, denne skal helt klart vurderes. Finnes det noen øl i butikk eller på polet du kan sammenligne den med?

Er bruken av natron og kalsiumkarbonat nødvendig med den malten? Trodde det var for mye mørkere øl, men jeg kan ikke så mye om vannjustering.

Leser jeg feil eller brukte du bare 4 pakker på 50 liter? Kanskje jeg bruker for mye med 3 pakker på 25 liter.
Jeg har desverre ikke lang ølbryggeerfaring, så på litt tynn is mtp spørsmålene dine.

Jeg har ikke tidligere drukket noe som kan sammenlignes. Noe jeg dog har drukket mye av er aass vienna lager/classic. Den er ikke helt ulik denne. Denne oppskrifter gir et noe mørkere øl (grunnet 84g carafa 3) som sikker kunne vørt redusert noen få gram.
I forhold til aass classic har denne oppskriften/øllen noe mer kjeks/røstet lukt samt også noe mer humle aroma. Men ikke mye. Munnføelse er svært lik som aass vienna lager.

Da det kommer til vannjustering har jeg svært lite peiling. Jeg bruker et skjeme i forhold til øltype, og tar ingen målinger. Men øllet ble usedvanlig godt!

4 pakker på 53 liter ble det her. Det gjæret fort og godt unna på 14c. En forferdelig svovel/fis lukt som helsighvis forsvant fort etter noen dager på stabil FG.
 
Salttilsetningene balanserer vel hverandre ut sånn noenlunde, i teorien? Men kalken løses antakelig dårlig opp, for ph'en blir neppe lav nok til at den blir mer lettløselig. Det blir vel ikke helt gæli, men jeg vil tru du får litt høyere pH enn ideelt. Nå spiller det neppe all verdens rolle, men jeg ville nok sett nærmere på det til neste gang.

pH er én ting, smaksbalansen som saltene gir, er en annen. Og du er tydeligvis veldig fornøyd med den:). Så forholdet mellom klorid og sulfat kan du jo holde fast ved. Men vær obs på at natriumet fra natron drar i samme retning som klorid, så om du dropper natriumet - som jeg trur er en god ide - skal du kanskje kompensere med litt mer kalsiumklorid.

Har du tilgang på en vannrapport? Eller veit du at du har vanlig norsk bløtt overflatevann? I det siste tilfellet kan du regne vannet ditt som mineralfritt, og legge det inn som RO-vann i en kalkulator som f.eks. brunwater. Jeg vil anbefale at du bruker den - eller en annen tilsvarende - når du driver og tilsetter salter. Så har du mer kontroll, rett og slett. Hvilket er en god ting når man brygger:).
 
Har tenkt på å brygge en vienna lager lenge, denne skal helt klart vurderes. Finnes det noen øl i butikk eller på polet du kan sammenligne den med?

Er bruken av natron og kalsiumkarbonat nødvendig med den malten? Trodde det var for mye mørkere øl, men jeg kan ikke så mye om vannjustering.

Leser jeg feil eller brukte du bare 4 pakker på 50 liter? Kanskje jeg bruker for mye med 3 pakker på 25 liter.
3 pakker per 25 liter er ganske standard for lagerøl. Lallemand sin uovertrufne kalkulator anbefaler 1,3 g/l. Men W-34/70 tåler nok litt underpitching bedre enn de fleste.

Skjermbilde 2022-04-27 kl. 21.28.06.png
 
Tilbake
Topp