Fatøl

Hei,

Jeg lurer på noe anngående fatøl, nærmre bestemt Hansa Fatøl. Har drukket noen sånne i sommervarmen, og de falt i smak som en godværs lesk. Vært gøy å kunne brygget noe i denretningen.

Jeg har følgende spørsmål;

Hva er egentlig fatøl? (type/kategori)
Hvilket ingridienser hører hjemme i en fatøl?
Hvordan gjæres og lagres en fatøl, og eventuelt hvor lenge?
Har noen en god oppskrift på en fatøl?

Håper det er noen kloke bryggere der ute som kan hjelpe meg..........
 
Fatøl er ikke en egen type. Hansa Fatøl er en pils de bare kaller fatøl. Brygg en lett pils.
 
Hva er egentlig greia med "fatøl" på boks? Vi har mye av det i Norge, og jeg har lenge lurt på hvorfor. Ren marketing?
 
oki, brygge en lett pils........ Noen som helt tilfeldig vis sitter på oppskrifta til Hansa fatøl?
Tror ikke jeg kommer noen vei med å sende e-post til Hansa å be om oppskriften, hehehe.

Alt av salg på butikken bunner vel igrunn i marketing. (tjæna pæng ja)
 
Er ikkje det som vert kalla fatøl gjerne ein tanke mørkere / litt meir fylde i enn det som vert kalla pils ? :p

Hansa Fatøl er vel strengt tatt noe lysere en den vanlige pilsen deres. Det er forøvrig den vanlige pilsen man får når man kjøper Hansa fra fat på puben. Hansa Fatøl er kun å få på flaske/boks.
 
Hansa Fatøl er vel strengt tatt noe lysere en den vanlige pilsen deres. Det er forøvrig den vanlige pilsen man får når man kjøper Hansa fra fat på puben. Hansa Fatøl er kun å få på flaske/boks.
Sjå der ja. Då er det minnet mitt som er mørkere. ;)
 
Kunne dette funket som en fatøl?

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Hansa Fatøl ?
Brewer: Thomas
Asst Brewer:
Style: German Pilsner (Pils)
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,01 l
Post Boil Volume: 29,12 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Bottling Volume: 23,00 l
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 9,4 EBC
Estimated IBU: 21,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 80,6 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,25 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 1 95,5 %
0,25 kg Cara Blond 20 (Castle Malting) (20,0 EBC Grain 2 4,5 %
25,00 g Wakatu (Hallertau Aroma) [7,50 %] - Boil Hop 3 17,9 IBUs
10,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 4 2,3 IBUs
1,32 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 5 -
10,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 6 1,4 IBUs
10,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] - Boil Hop 7 0,0 IBUs
3,0 pkg Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70) Yeast 8 -
 
Hei,

Jeg lurer på noe anngående fatøl, nærmre bestemt Hansa Fatøl. Har drukket noen sånne i sommervarmen, og de falt i smak som en godværs lesk. Vært gøy å kunne brygget noe i denretningen.

Jeg har følgende spørsmål;

Hva er egentlig fatøl? (type/kategori)
Hvilket ingridienser hører hjemme i en fatøl?
Hvordan gjæres og lagres en fatøl, og eventuelt hvor lenge?
Har noen en god oppskrift på en fatøl?

Håper det er noen kloke bryggere der ute som kan hjelpe meg..........
 
Hei,

Jeg lurer på noe anngående fatøl, nærmre bestemt Hansa Fatøl. Har drukket noen sånne i sommervarmen, og de falt i smak som en godværs lesk. Vært gøy å kunne brygget noe i denretningen.

Jeg har følgende spørsmål;

Hva er egentlig fatøl? (type/kategori)
Hvilket ingridienser hører hjemme i en fatøl?
Hvordan gjæres og lagres en fatøl, og eventuelt hvor lenge?
Har noen en god oppskrift på en fatøl?

Håper det er noen kloke bryggere der ute som kan hjelpe meg..........
Jeg ser at det er mange meninger hva Fatøl er. Jeg vet ikke så mye om Hansa sin, men min oppfatning er at fatøl ofte er litt rundere i smaken enn pils. Mer fyldig og ikke så tørr.Kanakje mesket med litt høyere tempratur særlig på slutten. Kanskje litt mørkere og noen ganger.
 
Jeg ser at det er mange meninger hva Fatøl er. Jeg vet ikke så mye om Hansa sin, men min oppfatning er at fatøl ofte er litt rundere i smaken enn pils. Mer fyldig og ikke så tørr.Kanakje mesket med litt høyere tempratur særlig på slutten. Kanskje litt mørkere og noen ganger.

Fatøl er, hvertfall tradisjonelt, lagret på eikefat. Derav litt mørkere farge og rundere smak.
 
Tilbake
Topp