Ny batch

Hei godtfolk.
sitter og lurer på hvilken øltype jeg skal sette neste gang , ser vestbrygg har noen øltyper fra Kinn, noen som kan anbefale en fin sommerøl?
 
Hvis du har temperaturforhold/-styring som gjør det mulig å gjære kaldt (10 grader), så er jo pils faktisk et fint sommerøl:). Litt varmere, men stadig kjølig (14-16): kølsch. Så har vi weissbier, som helst bør gjæres på 17 grader. Har du lite styring, er saison tingen. Skulle du høre til den delen av befolkningen som ligger under for avhengighet av store mengder amerikansk humle (såkalte "humlehoder"), kan du lage en "white ipa" (Kinns Skoddehav er et ekstremt godt eksempel) av saison'en. Det finnes masse mer, selvfølgelig. "Lucky Jack", hvis du stadig liker humle.

Min favoritt i sommersola? Må bli en weissbier, det! ... ja, eller kanskje en saisonEller ... tja, hvorfor ikke begge - hvis du klarer å la være å bare brygge øl på 12%;).

Konklusjon: Brygg en Skoddehav (og glem det jeg sa om ikke å brygge sterkt øl:p.)
 
Har en weissbier stående på gjæring på andre uka, ser frem til å smake på den. har en bod som holder 10-15 grader så kanskje jeg skal prøve meg på en Kølsch, Har forøvrig en ale stående til kjøling nå. blir prøvesmaking i morgen. Det Gledes;)
 
Det ser jo ut som om du er godt i gang:D.

Men seriøst:Skoddehav er et fryktelig godt øl. (Og det sier jeg, som avgjort ikke er noe humlehode!):

50%Pilsner Malt; Weyermann - added during mash
45 % Pale Wheat Malt; Weyermann - added during mash
5 % Oat Malt; Thomas Fawcett - added during mash
0,7 gr/l Cascade (8,5%) - added during boil, boiled 30 m
0,7 gr/l CitraTM (10%) - added during boil, boiled 30 m
0,9 gr/ Cascade (8,5%) - added during boil, boiled 15 m
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added during boil, boiled 15 m
0,9 gr/l Cascade (8,5%) - added during boil 0 min
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added during boil 0 min
0,9 gr/l Cascade (8,5%) - added dry to secondary fermenter
0,9 gr/l CitraTM (10%) - added dry to secondary fermenter
WYeast 3787 Trappist (WLP530 Abbey Ale Yeast )
66 C meisking
90 min koking 88% effektivitet, 15,2 P/1.061 til 3,2 P/1.012, 50 IBU. Gjæring ved 20 grader C.

Juster i forhold til effektiviteten du får i systemet ditt. 88% er jo ganske mye.
 
Den blir på rundt 6,5%.

Jeg har bryggget den bare en gang, og da ble den for sterk, og dessuten var en ubehagelig stor andel av alkoholen sånne alkoholer du ikke vil ha (fusel, altså). Men "egentlig" var den veldig god - om det ikke hadde vært for fuselen. Ellers er det en øl de fleste polutsalg har, tror jeg - så du kan jo teste, om du ikke har smakt den før.
 
Tror vi har et par butikker her i byen som selger kinn. Blir kjøpt inn i morgen til en test. Må vel ha 6-7 flasker for å bli kjent med smaken
 
Svært skjelden jeg får hodtpine sv å drikke øl. Satser på at ølet faller i smak og at kvelden forløper uten uforutsette problemer.
 
Sant det, men de andre problemene har jjeg vært borti før. Uansett, spennende blir det, både med smak og problem, uforutsett eller ikke. Som gammel speider er jeg altid beredt.
 
Tilbake
Topp