Ny forskning viser at lagergjær stammer delvis fra Sør-Amerika

Dette er kanskje for de spesielt interresserte, men under en gjennomgang av mange (helt urelaterte) vitenskaplige artikler, så jeg plutselig at et tidsskrift hadde denne artikkelen på forsiden av denne månedens nummer: Microbe domestication and the identification of the wild genetic stock of lager-brewing yeast http://www.pnas.org/content/108/35/14539.full (muligens kun tilgang til de som sitter på universitetsnett, men jeg kan sende pdf til de ekstremt spesielt interresserte).

Kort fortalt så handler artikkelen om lagergjærens opprinnelse. Øl har som kjent vært laget i tusenvis av år, mens lager kun har vært produsert siden 15.århundrede. grunnen til dette skal være at det rett og slett ikke fantes gjær til dette. Lagergjær (Saccharomyces pastorianus (evt. Saccharomyces carlsbergensis)) er aldri oppdaget i naturen og er en hybrid av ale-gjær (Saccharomyces cerevisiae) med en hittil ukjent kuldetålelig gjærtype . Artikkelforfatterne hevder de nå har funnet denne gjærtypen (de har gitt den navnet Saccharomyces eubayanus) i trebark i en skog i Patagonia (i Argentina/Chile hvis jeg ikke tar helt feil). Gjennom mye avansert genteknologi har de funnet ut at denne gjærtypen er 99.5% genetisk lik de ikke-cervisiaeske delene av lager-gjæren. Denne gjæren har aldri blitt identifisert i Europa, noe som kan tyde på at den først har kommet hit pga handel på tvers av atlanterhavet etter oppdagelsen av amerika.

Etter flere hundre år med brygging og selektiv evolusjon har det også kommet inn deler av den europeiske søstergjæren til S.eubayanus (S.uvarum) for å lage de "kompliserte gjærtypene vi har nå).

Kanskje en liten figur ville gjære dette litt lettere å forstå. Billedteksten er:

A model of the formation of S. pastorianus and the hybrid strains of S. bayanus. First, wild S. eubayanus and ale-type S. cerevisiae hybridized to form an allotetraploid that gave rise to S. pastorianus. Second, domestication imposed strong selective pressure for strains with the most desirable brewing properties. Third, in the brewing vats with high densities of S. pastorianus, cell lysis releases large DNA fragments that occasionally transform, fourth, contaminating wild strains of S. eubayanus because of the lack of pure culture techniques. Fifth, multiple hybridization events with wild strains of S. uvarum gave rise to CBS 380T and NBRC 1948. This model does not exclude prior or parallel involvement of S. uvarum in brewing or contamination.


Beklager hvis det gikk litt raskt i svingene, men jeg skal hjem å se fotballkamp. (kanskje jeg skulle plassert denne i et annet forum, men det får være opp til en moderator)
 

Vedlegg

  • F3.large.jpg
    F3.large.jpg
    154,3 KB · Sett: 141
forskning.no har også fanga opp denne: http://www.forskning.no/artikler/2011/august/296191
 
Heisann, den skulle jeg ha sett, så hadde jeg ikke trengt å bruke så mye tid på originalartikkelen. Skjønner ikke helt hvordan man kunne lage lager på 1400-tallet, når vi først kom til amerika for første gang høsten 1492, men det sa artikkelen intet om
 
Kansje nokon lagde øltønner av rekved ;)
Ellers så besøkte vel Leiv Eriksson det amerikanske kontinentet rundt år 1000. Ikkje sør-amerika riktig nok men....
 
protto skrev:
kanskje nokon lagde øltønner av rekved ;)
Ellers så besøkte vel Leiv Eriksson det amerikanske kontinentet rundt år 1000. Ikkje sør-amerika riktig nok men....

Det er jo kjent at vikingene brygget øl.
Så kanskje den godeste Leiv hadde med seg, fra Norge, lagergjær til amerika, indanerne fikk tak i den, fraktet den sørover, så den ble
"oppdaget" noen hundre år senere?  ;D
Kanskje de drakk juleøl i Vallhall??  :jaha:  ;D
 
Trond.A skrev:
protto skrev:
kanskje nokon lagde øltønner av rekved ;)
Ellers så besøkte vel Leiv Eriksson det amerikanske kontinentet rundt år 1000. Ikkje sør-amerika riktig nok men....

Det er jo kjent at vikingene brygget øl.
Så kanskje den godeste Leiv hadde med seg, fra Norge, lagergjær til amerika, indanerne fikk tak i den, fraktet den sørover, så den ble
"oppdaget" noen hundre år senere?  ;D
Kanskje de drakk juleøl i Vallhall??  :jaha:  ;D

Må ha vært fra Grønland i så tilfelle da. De hogget vel ned alle trærne der etterhvert, så man kan jo tenke seg at det er derfor ikke gjæren har blitt funnet på det "europeiske" kontinentet før. Grønlands temperaturer vil nok passe for en gjærtype som liker kalde temperaturer også.
 
Tilbake
Topp