Ny på dette

Kai.

Hei,
Ser at det er noen innlegg fra i fjor vedrørende dette så velger å lage en ny tråd.

Kan noen komme med helt konkrete tips til ett starterkit for en som har lyst til å teste ølbrygging ut? Selger de fortsatt disse kitsa på Europris? Er de eventuelt holdbare nok.

Om ikke: er det billigere å sette sammen alt i en ordre og hvor er det eventuelt billigst å gjøre dette- hva trenger man?

Mange spørsmål nå men de plassene og utsalgsstedene jeg har ringt med i dag anbefaler bare kits til 5-6000kr og det er mye som en start.

Takker for alle svar!

Hei Kai, velkommen

Startsett med noen gjærbøtter, kapselpåsetter, gjærlås, starsan mm er en grei start, og det er utstyr du trenger uansett. Koster et sted mellom 1000 og 2000, alt ettersom hva som er i settet. Deretter får du finne ut hvordan du vil brygge, og hvor mye om gangen. De fleste starter med 25 liter batcher. Europris sett har hatt grei omtale.

Du kan jo starte enkelt med noe ekstrakt sett. Kjøp gjerne noe skikkelig tørrgjær f. eks safale 05 til 40 kr. Så kan du se om du blir bitt av basillen, til å kjøre BIAB og all grain. Selv gikk jeg direkte på all grain, med bratt læringskurve.

Takk for kjappe svar fra dere begge! Har dere linker til noen nettsider jeg kan besøke? Mye av det her er ganske gresk for meg enda, hva betyr BIAB?

Takk for kjappe svar fra dere begge! Har dere linker til noen nettsider jeg kan besøke? Mye av det her er ganske gresk for meg enda, hva betyr BIAB?
Nettbutikker som f. eks:
Bryggeland, bryggselv, olbrygging, petit agentur, vestbrygg etc

BIAB= brew in a bag. En enkel metode for å brygge all grain. Det finnes også forskjellige bryggesystemer som beer brew, braumeister, bratberg, grainfather osv.

En god bok som er lettlest og enkelt forklart: Ølbrygging fra hånd til munn

Google og du vil finne.

Er det problematisk att ølet gjæres i 14-15 grader? Noen som vet hva den lille sølvposen med pulver tilhørende blandingen er for noe?
Dersom ikke jeg har star san til vask, kan jeg bruke andre ting?

Hvilket sett har du kjøpt? Vil tro posen enten er tørrgjær eller humle.

Star-san er en billig og enkel måte å desinfisere utstyr med. Anbefales sterkt!

Jeg har kjøp Geordie Lager, under lokket på toppen lå det en sølvpose. På den står det FOB.

Når i prosessen skal den tilsettes isåfall?

Var det ikke med instruksjoner i pakken, eller står det på boksen?

Hvis det er en pose, vil jeg tro at det er tørrgjær, som skal lage ølet for deg. Merk at du har kjøpt et lager øl, og de skal gjære ved litt lavere temperaturer, typisk 12-14 °C.

Har aldri selv brygget dette settet. Du skal sikkert tilsette noe sukker også, vil jeg tro.

Var det ikke med instruksjoner i pakken, eller står det på boksen?

Hvis det er en pose, vil jeg tro at det er tørrgjær, som skal lage ølet for deg. Merk at du har kjøpt et lager øl, og de skal gjære ved litt lavere temperaturer, typisk 12-14 °C.

Har aldri selv brygget dette settet. Du skal sikkert tilsette noe sukker også, vil jeg tro.
Det er bare i navnet at det er en lager. Tror 14 grader blir noe lavt. Jeg gjæret på 18.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dersom ikke jeg har star san til vask, kan jeg bruke andre ting?
Klorløsning fungerer helt fint, poenget er å ta livet av basseluskene.
Det fine med star san er at det er food-grade (syns jeg leste et sted at det faktisk blir næring for gjæret etterhvert), i motsetning til klor, som ikke er så kult å få med i ølet.
Kan anbefale deg å kjøpe deg en bok, eventuelt lese gjennom http://www.howtobrew.com/intro.html (merk at denne begynner å dra på årene).
Du vil få mer ut av spørsmålene du stiller når du har det grunnleggende på plass :)

Tilbake
Topp