Ny speideleier - Et par små spørsmål.

Med noen ekstrakt og spesialmaltbrygg bak meg, og mye knoting med tanker på å bygge utstyret selv. Så ble plutselig vårt lille bryggelag enige om at det aller enkleste var å heller bestille en Speidel. Det hele skjedde litt fortere enn forventet, og i morgen legger vi inn orderen på et 50L Braumeister startersett hos Petit. I samme runde bestiller vi et CO₂-utstyr og en seks fat fra candirect.de, og har plukket opp utstyr for en rimelig O₂-løsning for oksygenering av ølet. Planen var også å sørge for å få med en varmekappe til denne vakre skapningen. Planen var at vi skulle starte med en klone av Two Captains/HumleHelvete.

Jeg har sett litt rundt på nettet, og har ikke funnet så mange oppskrifter tilpasset Speidel 50L, HumleHelvete regnet jeg om for å bli tilpasset dette selv.

Tenkte å høre om noen her inne hadde noen gode de ville dele? Det er jo selvsagt bare å tilpasse til Speidelen, men om noen har satt brygg som de mener har blitt svært vellykket så hadde det vært hyggelig om de ønsket å dele.

Hilsen nysgjerrig ny speideleier (om 24 timer).

se :
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8744.msg80949.html#msg80949
her forklarer han hvis du bruker en speidel. tilpass prosentmålene til 50L. Lykke til.
har tenkt til å pröve den selv ved å meske i to omganger på min speidel. altså meske og så ta ut malten og så sette i ny malt i "meskevannet" og så kjöre en "runde" til. Har aldri prövd dette, men en gang må bli den förste. Da blir det til at jeg kjörer på 65-66 grader konstant.

Har sett på oppskriften og omtrentlig tilpasset den som ønsket. Vi kjører nok DME, og mesker ikke i to runder på første kjøring.

Men er det noen andre som kunne tenkt seg å dele vellykkede speideloppskrifter?

Tror forresten den er nesten identisk med denne:
http://org.ntnu.no/lauget/w/oppskrifter/humlehelvete

Det så ikke så dumt ut! Er ikke ulikt det jeg kom frem til selv. Bortsett fra at jeg hadde håpet å slippe unna med to rør 007 i 5l gjærstarter med magnetrører.

Jeg tror jeg formulerte meg litt dumt, da jeg har selv regnet om og tilpasset "Humlehelvete" til Speidel 50 Liter. Og har lest at de fleste anser sine kloninger som svært vellykkede brygg.

Det jeg er ute etter er bare noen hyggelige erfaringer med andre gode brygg i Speidel 50. Satt litt og lurte på om vi skulle lage noe i retning av en Imperial Stout, f.eks.

Jeg ville vurdert å la det første Speidel-brygget være noe som ikke krever DME og/eller dobbeltmesking. Når du får nytt utstyr er det greit å ha ei innkjøring som ikke er for komplisert, og det er fullt mulig å lage en IPA som er sterk nok til å være god uten å bruke noe annet enn malt i maltrøret.

Takk for tipset. Tanken var at det kanskje var "enkelt nok" selv om det måtte tilsettes DME. Alternativt så kunne det jo kanskje vært greit å gå for en Single Hop IPA, av et eller annet slag. Det er jo relativt enkelt å stable sammen.

Tilbake
Topp