Nybegynner: Dele opp ekstrakt-batch?

okran

Norbrygg-medlem
Hei.

Skal snart sette mitt første brygg - må bare kjøpe utstyr og ingredienser først, og er ute etter råd...

Tenker at det vel er smartest å starte med et ekstraktbrygg første gangen, selv om jeg nok har lyst til å gå over på BIAB etter hvert.

Ser at det ulike steder sies nokså forskjellige ting om hvorvidt ekstraktbrygg skal koke eller ikke. Er poenget at hvis det er ekstrakt med humle, så skal det ikke koke, fordi da forsvinner humlearomaene - og motsatt: Når det sies at det skal kokes, så er det ekstrakt uten humle det er snakk om, evt. at en uansett tilsetter egen humle, så det er ikke så nøye med den som allerede er i ekstraktet? Eller har jeg misforstått?

Ser for meg at det kunne være moro å dele opp batchen i to eller tre, og tilsette ulike typer / blandinger av humle, evt også ulike gjærtyper, for å få litt ulike øl. Er det problemfritt, eller er det noe en må passe ekstra på da? Og vil det bli såpass forskjeller at det er bryet verdt? Noen som har tips om gode variasjoner/kombinasjoner?
 
Kjøp ekstrakt uten humle, kjøp humle separat og bruk en ordentlig ølgjær. Spør på butikken, de er svært vant til å få slike spørsmål...
Jeg ville ikke brydd meg med å splitte din aller første batch, ta det etter hvert. Da slipper du unna med ett gjæringkar, en type gjær og slipper å tenke på mer enn nødvendig.

Du kan også evt prøve å meske litt spesialmalt i en liten pose i litt vann ved siden av, det har potensiale til å gi deg et litt mer spennende øl, men det kan bli godt øl av bare ekstrakt også.

Ekstrakt uten humle skal definitivt koke, det er gjerne humletilsetninger ved starten av kok og litt underveis. En fordel med ekstraktbrygg er at du kan koke en mindre mengde vann og så toppe opp med vann du har kokt opp og avkjølt på forhånd, dette er en grei måte å gjøre det på om du ikke har spiralkjøler eller annen måte å kjøle ned vørteren separat.

Om du passer på å vær renslig og helst får til å gjære under kontrollert temperatur så blir det nok godt øl av det.

Om du kjøper ekstrakt uten humle og humler underveis får du mer feeling med hvordan prosessen er. Ølet ditt blir høyst sannsynlig bedre på denne måten også og det medfører minimalt med ekstraarbeide og tar et par timer lengre (skal gjerne koke en time og så tar det litt tid å få kjølt ned).
 
Til ekstrakt brygg treng du veldig lite utstyr,får alt du treng på fks europris. Det gir ett ok øl,men litt kjedelig. Kan jo leike deg med litt humle o.l
Men egentlig kan du like godt begynne med Biab. Kjøp deg en pose,kjøler og en billig krabbekoker,og gjæringskar.
Uansett korleis du gjer det,så kos deg. Det er en veldig kjekk hobby,og alt oppslukande
 
Det er mulig noen er uenig med meg
men jeg har brygget knall gode IPA'er ved å bare koke humle i rent vann en time,
for så og tilsette ekstrakt de 15 siste min.
 
Spørsmålet har vel vært stilt før, men ting forandrer seg fort i bryggermiljøet for tia
og det er under rivende utvikling
Er det nødvendig å koke maltekstrakt?
Tenker da først og fremst på Briess flytende
 
Jeg gikk rett på BIAB da jeg begynte, og det var null stress. Men, jeg tror det kan være smart å lage mindre batcher til å begynne med, f.eks. på rundt 6L. Grunnen til det er at du da trenger minimalt med "ekstra" utstyr. En pose og en 10L gjæringsbøtte gjør at du er i gang. Jeg bruker en vanlig 10L gryte som jeg setter inn i stekeovnen på ca. 65 grader i stedet for å isolere den mens det meskes. Deretter kjøler jeg ved å sette den i vannbad i kjøkkenvasken sammen med to kjøleelementer fra frysen. Hvis du så siler den tilbake i gjæringsbøtta via posen så slipper du det meste av trub også.

Fordelen er med små batcher (i mine øyne) er at det er mye mindre mikk, du trenger ikke å kjøpe så mye utstyr, og hvis ølet ikke blir superdupert er det bare to six-packs å drikke opp.. :)

Etterpå er det lett å skalere opp og brygge en stor ladning når du har kjøpt resten av stæsjet du trenger. Jeg brygger fortsatt støtt og stadig sånne små batcher.
 
Sist redigert:
Jeg gikk rett på BIAB da jeg begynte, og det var null stress. Men, jeg tror det kan være smart å lage mindre batcher til å begynne med, f.eks. på rundt 6L. Grunnen til det er at du da trenger minimalt med "ekstra" utstyr. En pose og en 10L gjæringsbøtte gjør at du er i gang. Jeg bruker da en vanlig 10L gryte som jeg setter inn i stekeovnen på ca. 65 grader i stedet for å isolere den. Deretter kjøler jeg ved å sette den i vannbad i kjøkkenvasken sammen med to kjøleelementer fra frysen. Hvis du så siler den tilbake i gjæringsbøtta via posen så slipper du det meste av trub også.

Fordelen er med små batcher (i mine øyne) er at det er mye mindre mikk, du trenger ikke å kjøpe så mye utstyr, og hvis ølet ikke blir superdupert er det bare to six-packs å drikke opp.. :)

Etterpå er det lett å skalere opp og brygge en stor ladning når du har kjøpt resten av stæsjet du trenger. Jeg brygger fortsatt støtt og stadig sånne små batcher.

+1

Og du kan brygge oftere :)
 
Det er mulig noen er uenig med meg
men jeg har brygget knall gode IPA'er ved å bare koke humle i rent vann en time,
for så og tilsette ekstrakt de 15 siste min.
15 min ipa og apa slår ekstraktølsett med god margin og er ikke mye mer jobb, så jeg er enig!
 
Jeg har til nå kun brygget på ekstrakt. BIAB/All-Grain er neste steg. Jeg har brukt mest Coopers og tilsatt humle selv (bruker også spesiallmalt og havregryn). Det blir godt øl, synes i alle fall jeg. Når det gjelder å koke ekstrakt så bør man gjøre det helt fra starten, bare husk å røre godt. Jeg har svidd ekstrakt en gang, og det kommer jeg ikke til å gjøre igjen! Når jeg har kokt ekstrakt, spesielt med rester av spesialmalt og havregryn, så får man en hot-break som man bør koke seg gjennom. Jeg skummer av litt så jeg får mindre proteinrester i gryta. Tilsett humle etter at hot-break er ferdig, for den kan også skumme.
 
Det er mulig det er fordi jeg var nybegynner,
men synes jeg får bedre øl etter at jeg gikk over til ekstraktet fra Bryggselv og Briess
 
Har litt sansen for det loebrygg skriver her, har vært inne på noe av den samme tankegangen, men du klarer å spissformulere det på en svært god måte!! Skal prøves, men uansett er det vel viktig at ekstrakten er så fersk som mulig? Mener å ha lest at bokser/kanner som blir stående lenge i butikkhylla etterhvert utvikler usmaker? (Sitat Graham Wheeler, CAMRA). Har bare erfaring med Munton så langt, men bare ett av tre brygg ble "bra" etter min gane. Ferdig humla ekstrakt-sett type Europris (de som ikke skal kokes), kan vel også forbedres noe ved hjelp av flame-out og/eller tørrhumling? Bare en tanke...?
 
Nå er innkjøpene gjort, jeg kjøpte 1 kg light spraymalt, 500 g hvete-spraymalt, 1 kg pale Crystal-malt, 100 g East Kent Goldings og to pakker gjær: Safales-04 og Safbrew s-33. Tanken var å bruke begge spraymalt-posene og ca 300 g av crystal-malten, til ca 12-13 liter vann, og dele batchen i to og sikte mot en pale ale og en blonde-aktig sak. Men disse krever jo nokså ulik humling, og jeg er redd det blir litt mye styr å holde orden på koking i to kjeler - så jeg tror heller jeg koker alt, med f.eks 25 g humle ved 60 min, 10 g ved 10 min. og 10 g ved 1-2 min. - og dele det i to og bruke de to ulike gjærposene, og forhåpentligvis få to nokså ulike øl likevel. ?

God plan, eller bare tull? Og går det greit å bruke hele gjærposer på så små mengder - det blir jo 5-6 liter dette - eller bør jeg ta halve posene?

Og - er forholdet vann/spraymalt her noenlunde fornuftig, eller er jeg på bærtur? Sikter mot en styrke på mellom 4 og 5 prosent.

Edit: Ser av BeerCalc at denne humlingen gir en IBU på 36. Det høres litt mye ut? Kanskje heller ta 20 g ved 60 min - det gir IBU på 30? Eller bør jeg enda lavere?
 
Sist redigert:
Er redd du gjør ting vanskelig for deg selv. Gjæra vil sette noe preg, men med 1 kg crystal så vil det gi mye smak. Jeg ville nok kjørt en batch og brukt 04 gjæren. Kjør på med humle og få en deilig pale ale/bitter sak. Hvis du vil lage wit/weiss så dropper du crystal og bruker s-33. Da skal du ha mye mindre humle.
 
Ja - jeg ser at det kanskje kompliserer ting litt unødig å dele opp, og hvis ulik gjær uansett ikke gir de store utslagene på smaken, er jo vitsen borte. Så jeg begynner å helle mot å lage en batch på 12-13 liter, av noe pale ale-aktig. Så får det heller bli en ren blonde senere.

Nå tenkte jeg ikke å bruke all Crystal-malten, jeg så for meg en 300 gram eller så. Men kanskje jeg heller skal droppe hvete-spraymalten, eller iallfall ta mindre av den, og heller mer Crystal?
 
Tilbake
Topp