• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Nybegynner - Hva trenger jeg? Hjelp!

Hei!

Jeg har lyst til å prøve å brygge selv. Planen min er å melde meg på kurs hos øl akademiet her i Oslo på nyåret.

Jeg ønsker å kjøpe inn litt utstyr og trenger da litt hjelp. Jeg har aldri brygget før og har ikke noe utstyr.

Jeg er på utkikk etter en Beer Brew 30 og kommer til å kjøpe en slik, enten brukt eller ny hvis ikke jeg får tak i brukt.

Hva annet trenger jeg??? (skriv gjerne en komplett liste) Hva bør jeg eventuelt bruke litt penger på? Hva kan jeg kjøpe billig?

Svar mottas med stor takk!

Hans
 
Kjøper du en beerbrew 30, trenger du vel ærlig talt bare gjæringskar og en vørterkjøler, og den lager du sjæl fra deler du får handla på biltema. Regn med en 5-600kr.

Ellers er det litt diverse du trenger. PBW er ett godt vaskemiddel, som du bør ha. Ellers så trenger du noe å sterilsere utstyret med, da er det greit med Star-San, som er en steriliseringsløsning som ikke trenger avskylling etterpå.
Korker og en metode for korking av flasker er også lurt å investere i. Enten en bordkorker eller en håndholt en. Anbefaler bordmodellen.
En hevert med flaskefyller trenger du også for flasking av ølet. Om du vil karbonere, kan det hende du trenger ett ekstra gjæringskar for å blande inn karboneringssukker. Om du ikke vil investere i det enda, må du kjøpe karboneringsdrops.

Det er det jeg kommer på med det første iallefall.
 
vörtkylaren ingår i bb30. Men hageslang och klämmor gör det int. Det bästa tipset, och det jag själv menar har gjort mej mest nytta ifht att lära brygga är att söka här på norbrygg efter anbefalt utstyr. Starta försiktig, alltså int massköp allt med en gång men tillåt vidareutveckling. Snacka med din närmaste lokalförhandlare om du har någon, men start vartfall med att läsa howtobrew.com, där finner du exempel på goda startbryggerier...Startade sjävl med bb30 v2, har i dag en speidel. Räkna ändå med en del utgifter helt i starten, och gå till inköp av nya jäshinkar,vattenlås (1 elelr 2, inte 20 som jag), steriliseringsmedel (star san eller sterkrens feks). Du behöver inte starta med allt det "bästa" först, testa dej fram och finn den nivå du är behaglig med. Lycka till!

Så konklusionen. En färdig lista får du nog inte, för det finns int, men några pekpinanr får du helt säkert, och i baldn till ch med några för många...=)
 
Tenker du på BerBrew 30 kjøper du startersettet, for å gjøre det enklest mulig :D

http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30-3generasjon
Er i utgangspunktet fornøyd med min BB30 andre generasjonsom jeg nå har kokt 8 brygg på, og det eneste du virklig trenger utenom pakken der er korker, flasker (Du kan gå på butikken å kjøpe gamle hansaflasker for pant.... nesten gratis), bordmodell til å montere korker på flasker (den håndmodellen til hundrelappen ca er dårlig.), starsan eller annet til desinfisering, irish moss/protafloc, og hydrometer med måleglass. Har du bare smågryter på kjøkkenet kan en stor gryte til skyllevann være kjekt også :D
Stor sleiv å røre med er også praktisk kontra små man vanligvis har på kjøkkenet, men ikke noe man på død og liv må ha.

BB30 har en meget teit plastring i toppen som gjør vasking litt mer herk når man skyller utav.
Hadde jeg sett denne før jeg kjøpte BB30, hadde jeg muligens gått for en Bratberg av typen under her:D

http://www.brygging.no/article.aspx?ID=36&Page=1
 
Takk for mange hyggelige svar og god hjelp til navigering i bryggejungelen!

Jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe pakkeløsningen du la ut Odd Kristian;

http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30-3generasjon
Jeg vet ikke om plastringen du beskriver er fjernet/utbedret på 3.generasjonsmodellen? Ser at de ikke får denne inn før i januar så jeg må smøre meg med tålmodighet!

Pakkeløsningen ser bra ut syntes jeg og gir et godt utgangspunkt. Trenger da bare  å kjøpe inn utstyr til rengjøring/sterilisering samt flasking.

Takk for god hjelp!

Hans
 
Hvis det er den svarte plastringen øverst på karet dere tenker på,  er den der fortsatt på versjon 3.
 
Tilbake
Topp