Nybegynner med all-grain

Etter et drøyt halvårs intense forberedelser er jeg visst noenlunde klar til å forsøke meg på et all-grain brygg. (Hittil har jeg bare brygget 4-5 ganger på ølsett, med rimelig gode resultater.) Jeg har kjøpt en 33-liters aluminiumsgryte på loppis (i høst), vært i USA og hentet maltmølle og en 34-liters Coleman Extreme, loddet manifolder og kjølespiral av kobberrør osv osv. Nå har jeg lyst til å brygge en pils eller helst eksport av noe slag, rundt 6-6,5% abv. Men jeg er litt usikker på oppskriften, og lurer på  om noen har noen gode forslag til en eksport. Og helst med utgangspunkt i de ingrediensene jeg har subbet sammen litt smått om senn. Disse er

12 kg lys lagermalt fra Muntons
5 kg lys malt av seksraders bygg (handlet på impuls fra Sunset Suds i USA)
1 kg lys DME uhumlet
1/2 kg medium DME humlet
250 g Hallertauer pellets
100 g (4 unser) Cluster pellets (også handlet på impuls i USA, fra Sunset Suds)
250 g (9 unser) Saaz pellets (fra SS, ikke på impuls, men et røverkjøp)
fem poser a 11 g frysetørret undergjær - husker ikke typen, tror noe eller alt er Saflager (kjøpt dels hos Vin og Bar, dels hos Sunset Suds).

Etterpå har jeg lest noen mindre oppløftende kommentarer vedrørende Cluster humle, men den er vel ikke totalt ubrukelig? Skal ha vært mye brukt av amerikanske bryggerier tidligere, men de har visst gått bort fra den i stor grad.

Det samme (dvs mindre egnet) gjelder visst i større eller mindre grad malt av seksrader. Som et mindre tilskudd burde den kanskje duge? Et par kilo pr brygg?

Tanken var å sitte igjen med nok ferdig vare til to kasser a 24x0,5, altså 24 liter. Dette tilsvarer vel rundt 28 liter vørter før koking?

Jeg har forresten også en 48 liters Coleman Ultimate Extreme kjøleboks, men den er kanskje for stor til å bruke på et såpass lite brygg, fordi maltsenga blir for grunn?

En annen ting er at en 33-liters kjele kanskje er i snaueste laget å koke med. Dette  hadde jeg tenkt å kompensere for med å bruke en annen kjele i tillegg og koke kanskje de siste 8 literne eller så av det som kommer ut ved skyllingen i denne. (Og altså rundt 20 liter i "hovedkjelen"). Jeg koker all humlen med de 20 literne. Er det noen betenkeligheter med en slik løsning?

Skulle være artig å høre eventuell respons - tips og forslag.

Jeg ville satset på en oppskrift på 23 liter, kokevolum ca. 27-28 liter

Du nevner ikke hvor sterk alfa det er på humlen? Hallertauer og Saaz er vel best kjent som "Noble hops", og jeg ville kanskje valgt en annen bitter-humle til lager. (Fks. Northern Brewer eller små mengder Magnum)

Mitt forslag for 23 liter:
OG. 1.055 til 1.060
4 kilo Pilsnermalt (Meskes på 66 grader i 60 min)
0.5 kilo Medium DME
20 g Northern Brewer 10%, 60 min
18 g Hallertauer 4%(??) 15 min
18 g Saaz 3.5%(??) 1 min

2 poser Saflager tørrgjær

Batch-sparge. Kok i 1 time og bråkjøl. (Renhold trenger jeg vel ikke gå inn på.) Gjæres på ca 10 grader i 3 uker. Ettergjæres på fat/flasker i ca. 1 måned: Første uken i romtemperatur for karbonering, deretter så nærme null som mulig.

Takk for svaret og forslaget! Dette skal jeg prøve, med nødvendige tilpasninger.

Jeg skrev ikke noe om bitternivået på humlen fordi jeg ikke hadde den for hånden og ikke husket verdiene. (Og det var Tettnanger, ikke Hallertauer jeg hadde liggende.) Men i alle fall, Saaz-humlen er på 3,0, Tettnangeren er på 4,4 og Cluster-humlen på 6,9.  Og det står på Sunsetsuds.com at Cluster passer bra som bitterhumle til pils- og lagertyper. I stedet for 20 g Northern Brewer på 10% alfa kan jeg bruke f.eks 30 g Cluster på 6,9? 16 eller 17 g Tettnanger 4,4 for 18 g 4,0? 20 g Saaz 3,0% for 18 g 3,5%?

Den amerikanske 6-raderen er pale-malt og beskrives som basemalt. Jeg må vel kunne bruke noe av denne i mesken? Jeg tilstreber jo ikke noe typeriktig øl, bare det er sterkt og smaker godt =:))

Det jeg skriver om bruk av to kjeler har du ikke kommentert, så da regner jeg med at det er OK.

Jeg ville bare brukt lagermalten til Muntons, evt med litt 6-rader, og beholdt DME'en til å lage gjærstartere når du tar i bruk Wyeast/Whitelabs-gjær. Brygger man all-grain så trenger man ikke DME, med mindre du har fått dårlig utbytte og vil 'juske' deg til ønsket OG ;).

Du kan selvsagt bruke 6-raderen og, men tenkte du kanskje ville ha litt mer farge på brygget, derfor tenkte jeg medium DME kunne hjelpe på litt. Kun pilsner og 6-row vil nok gi en ganske lys farge. Men jeg er faktisk litt enig med Eduard: DME er utrolig kjekt å ha til startere.

Da ville jeg brukt 5 kilo base-malt, batch sparge.
Skal du bruke Cluster, prøv ca. 35 g som bitterhumle. Er ikke helt utlært i IBU-beregning og humle sjøl, men det er iallefall en god del folk her som kan humle.

Bruk av 2 kokekjeler ville jeg personlig prøvd å unngå av forskjellige grunner; 1. Pga. mer å holde styr på ved koking og kjøling, 2. Det kan nok bli mer tricky å treffe korrekt humling/blandingen blir ikke homogen, 3. Slik fordeling av vørter er med på å øke kontaminasjons-faren

Tilbake
Topp