Etter et drøyt halvårs intense forberedelser er jeg visst noenlunde klar til å forsøke meg på et all-grain brygg. (Hittil har jeg bare brygget 4-5 ganger på ølsett, med rimelig gode resultater.) Jeg har kjøpt en 33-liters aluminiumsgryte på loppis (i høst), vært i USA og hentet maltmølle og en 34-liters Coleman Extreme, loddet manifolder og kjølespiral av kobberrør osv osv. Nå har jeg lyst til å brygge en pils eller helst eksport av noe slag, rundt 6-6,5% abv. Men jeg er litt usikker på oppskriften, og lurer på om noen har noen gode forslag til en eksport. Og helst med utgangspunkt i de ingrediensene jeg har subbet sammen litt smått om senn. Disse er
12 kg lys lagermalt fra Muntons
5 kg lys malt av seksraders bygg (handlet på impuls fra Sunset Suds i USA)
1 kg lys DME uhumlet
1/2 kg medium DME humlet
250 g Hallertauer pellets
100 g (4 unser) Cluster pellets (også handlet på impuls i USA, fra Sunset Suds)
250 g (9 unser) Saaz pellets (fra SS, ikke på impuls, men et røverkjøp)
fem poser a 11 g frysetørret undergjær - husker ikke typen, tror noe eller alt er Saflager (kjøpt dels hos Vin og Bar, dels hos Sunset Suds).
Etterpå har jeg lest noen mindre oppløftende kommentarer vedrørende Cluster humle, men den er vel ikke totalt ubrukelig? Skal ha vært mye brukt av amerikanske bryggerier tidligere, men de har visst gått bort fra den i stor grad.
Det samme (dvs mindre egnet) gjelder visst i større eller mindre grad malt av seksrader. Som et mindre tilskudd burde den kanskje duge? Et par kilo pr brygg?
Tanken var å sitte igjen med nok ferdig vare til to kasser a 24x0,5, altså 24 liter. Dette tilsvarer vel rundt 28 liter vørter før koking?
Jeg har forresten også en 48 liters Coleman Ultimate Extreme kjøleboks, men den er kanskje for stor til å bruke på et såpass lite brygg, fordi maltsenga blir for grunn?
En annen ting er at en 33-liters kjele kanskje er i snaueste laget å koke med. Dette hadde jeg tenkt å kompensere for med å bruke en annen kjele i tillegg og koke kanskje de siste 8 literne eller så av det som kommer ut ved skyllingen i denne. (Og altså rundt 20 liter i "hovedkjelen"). Jeg koker all humlen med de 20 literne. Er det noen betenkeligheter med en slik løsning?
Skulle være artig å høre eventuell respons - tips og forslag.
12 kg lys lagermalt fra Muntons
5 kg lys malt av seksraders bygg (handlet på impuls fra Sunset Suds i USA)
1 kg lys DME uhumlet
1/2 kg medium DME humlet
250 g Hallertauer pellets
100 g (4 unser) Cluster pellets (også handlet på impuls i USA, fra Sunset Suds)
250 g (9 unser) Saaz pellets (fra SS, ikke på impuls, men et røverkjøp)
fem poser a 11 g frysetørret undergjær - husker ikke typen, tror noe eller alt er Saflager (kjøpt dels hos Vin og Bar, dels hos Sunset Suds).
Etterpå har jeg lest noen mindre oppløftende kommentarer vedrørende Cluster humle, men den er vel ikke totalt ubrukelig? Skal ha vært mye brukt av amerikanske bryggerier tidligere, men de har visst gått bort fra den i stor grad.
Det samme (dvs mindre egnet) gjelder visst i større eller mindre grad malt av seksrader. Som et mindre tilskudd burde den kanskje duge? Et par kilo pr brygg?
Tanken var å sitte igjen med nok ferdig vare til to kasser a 24x0,5, altså 24 liter. Dette tilsvarer vel rundt 28 liter vørter før koking?
Jeg har forresten også en 48 liters Coleman Ultimate Extreme kjøleboks, men den er kanskje for stor til å bruke på et såpass lite brygg, fordi maltsenga blir for grunn?
En annen ting er at en 33-liters kjele kanskje er i snaueste laget å koke med. Dette hadde jeg tenkt å kompensere for med å bruke en annen kjele i tillegg og koke kanskje de siste 8 literne eller så av det som kommer ut ved skyllingen i denne. (Og altså rundt 20 liter i "hovedkjelen"). Jeg koker all humlen med de 20 literne. Er det noen betenkeligheter med en slik løsning?
Skulle være artig å høre eventuell respons - tips og forslag.