Nybegynner med fat og co2

Etter å ha flasket 50 l juleøl lovte jeg meg selv å aldri vaske en flaske igjen, noensinne.
Nå, mange tusen kroner fattigere, sitter jeg her med 50 l belgisk wit ferdig gjæret, fire tomme fat og komplett co2-anlegg.
Det jeg lurer på er følgende: Er det noen forskjell i mengden sukker pr. l på fat kontra på flaske? I så fall hvor mye? Og hvilket trykk burde jeg ha på fatene? (19l cornelius)

Jeg har allerede søkt og scrollet meg gjennom tidliger tråder, men ikke funnet noe som var til hjelp...

Fred:)

De få gangene jeg karbonerer fat med sukker, gjør jeg akkurat som med flasker. Lik mengde sukker pr liter og varmt rom i 14 dager.
For det meste så blir det tvangskarbonering. Lar fatene stå på trykk en ukes tid, så er de stort sett ferdig karbonerte.

Du spurte om trykk også ja.
Jeg har kun mulighet til samme trykk på alle fat. Mine står på ca 1 bar fra de blir født, til de dør. Også under karboneringen altså.

Aaah.. Så jeg kan altså bare legge fra meg hele sukker-"greia"?! Så greit:)
Da stoler jeg blindt på deg og går for den løsningen. Takk for raskt svar!

Det er ikke blindt, det er slik de fleste gjør det i varrierende grad ifh trykk :)

Gi den 5-7 dager på 0.8-1,1 bar ca :) tåler vel siden det er en wit 1 - 1.1 ^^

Eller 3bar et snaut døgn, om du er tørst. Eller 3bar, rugge på fatet mens det ligger flatt i 3-4 min om det kribler slik i halsen at du må drikke med det samme :)

Dette er supert! Da har jeg noen tall å forholde meg til.
Rimelig tørst nå, så jeg går nok for den siste varianten

Husk å "purge" fatet før rullingen starter. Sett trykk 1bar f.eks og trekk i sikkerhetsventilen ett par ganger for få presset ut oksygen restene i headspacet i fatet. er jo manisk nøye med å unngå alle muligheter for oksidering av øllet!

Lykke til! ;)

Tilbake
Topp