Nybegynner ønsker øl-tips

Hei,

Jeg lurte på om noen hadde noen gode oppskrifter til en nybegynner, eller noen tips om hvor en bør begynne?

Jeg brygger med en Speidel 20 l.

Hilsen,

Jon

JonArne skrev:
Hei,

Jeg lurte på om noen hadde noen gode oppskrifter til en nybegynner, eller noen tips om hvor en bør begynne?

Jeg brygger med en Speidel 20 l.

Hilsen,

Jon

Jeg vil anbefale deg å begynne med en Pale Ale/IPA, eventuellt en Brown Ale om du heller liker mørke øl. Enkle oppskrifter finnes på forumet.
Ikke noe behov å investere i bøker med en gang (selv om det sikkert er en fin bok), om du ikke ønsker det.

Det viktigste er uansett å starte med noe relativt enkelt, som du ikke trenger å vente så lenge på. Da finner du raskt ut om ting har gått galt. Kjedelig å lage en imperial stout som første brygg, og så seks mnd etterpå finne ut at man hadde glemt noe. Pale Ale kan drikkes 2-4 uker etter man brygget det, og Brown Ale en 3-6 uker etter bryggetid.

Jeg vil anbefale deg å begynne med en Pale Ale/IPA, eventuellt en Brown Ale om du heller liker mørke øl. Enkle oppskrifter finnes på forumet.
Ikke noe behov å investere i bøker med en gang (selv om det sikkert er en fin bok), om du ikke ønsker det.

Det viktigste er uansett å starte med noe relativt enkelt, som du ikke trenger å vente så lenge på. Da finner du raskt ut om ting har gått galt. Kjedelig å lage en imperial stout som første brygg, og så seks mnd etterpå finne ut at man hadde glemt noe. Pale Ale kan drikkes 2-4 uker etter man brygget det, og Brown Ale en 3-6 uker etter bryggetid.
[/quote]

+1

Det er mange som tilbyr ferdige maltsett på nettet, som f.eks. http://www.olbrygging.no/butikk/ Dette er oppskrifter som er utarbeidet av erfarne folk, og som leveres fedig kvernet og tilmålt i porsjoner. Så er det jo opp til deg hva slags type øl du foretrekker, mørk/lys, ale/lager osv.  Er neybegynner sjøl, og har nettopp satt min første Pale Ale på Beer Brew 30v3, så ønsker deg lykke til med resultatet  :yes:

Ble visst feil med "sitat"-delen her, første del av innlegget er sitat fra oyroy...

Tusen takk alle sammen for svar gitt. Jeg har bestilt boken Brewing Classic Styles, og satser på at den kan gi meg råd og vink. I mellomtiden hopper jeg i det, og forsøker meg på en pale ale. Forsøker nå å finne en enkel oppskrift...

Da jeg bestilte utstyr og malt fra Petit, bestilte jeg ved en feil 50 kg milde ale malt, så jeg håper jeg kan få brukt noe av dette...  :)

Takk igjen til alle!!

Jon

Hva er milde ale malt? Hvis du mener pale malt kan du bare beholde det, mener du en spesialmalt ville jeg solgt unna siden 50 kilo sikkert vil være nok til 100 like brygg..

I stort sett alle oppskrifter som trenger pale malt, ca 100 oppskrifter sider i boken Brewing Classic Styles trenger denne malten :) Bitter, IPA, porter, stout... Den er britisk og vil passe spesiellt godt til klassisk engelsk bitter / esb og IPA.

Det er supert. Så sjansene er ganske store for at jeg får brukt dette... Jeg ble litt overasket når det kom, men jeg tar det som et tegn fra oven at jeg skal brygge mye øl fremover... hehe. Jeg får prøve å finne gode oppskrifter hvor jeg kan puttet dette inn. Bruker jeg dette som om det er pale ale malt da?

I boken "Moderne Hjemmebrygging" av Bjørnstad / Haavardsholm er det en enkel og grei oppskrift på Pale Ale:

4800 g Pale Ale Malt
200 g Crystal malt
60 g Fuggles humle 5% Koketid 60 min
30 g Fuggles koketid 5 min
2 teskeer Irish Moss (klarning)
Engelsk alegjær (Eks, Wyeast 1028 London Ale eller Danstar Nottingham tørrgjær)

Enstegs infusjonsmesking 66-67 grader C 60 minutter
OG  1.040 - 1.050

(De siste 10 g Fuggles i pakken kan kanskje brukes til tørrhumling??)

Jeg bruker å foreslå noe slikt som første brygg (hentet fra Håndbok i ølbrygging):
http://www.bryggebok.no/oppskrifter/basisoppskrift-ipa
Denne oppskrifta er middels kraftig humlet, med ei humle som gir rimelig mye aroma. Det gir deg en del å gjemme småfeil bak, som det alltid er en fare for at det er i et første brygg. Bitterheta er også tydelig, så den tåler å bli litt sterkere om du får høyere utbytte, samtidig som den er fyldig nok til ikke å bli tynn om du får litt lavere utbytte. Det er også en del å gå på i alle retninger før humlinga blir helt feil for en IPA/APA-type øl.

Første gangen er det en ting som er viktig: KISS - Keep it simple stupid. Det er mye du skal holde rede på og ei enkel oppskrift gjør det lettere å fokusere på andre prosesser.

Glemte vel forresten å opplyse om at oppskriften er for 25 liter, kanskje redusere mengdene litt i Speidel??

Edit: Og at Irish Moss bare skal koke med de siste 10 minuttene.

Lykke til!

petteraa skrev:
Er ikke to teskjer Moss mye?
På posen jeg har står det 5-15 gram til 25 liter. Det var en på forumet her som hadde brukt 15 gram, og det resulterte i brune geleklumper i brygget. Gahr mente det helt klart var kokt Irish Moss. Har en engelsk oppskriftsbok "Classic English Ale", og nesten alle oppskriftene bruker 2 teaspoons som standard, med 10 min koketid. Men det finnes jo andre klarningsmidler enn Irish Moss, Protafloc f.eks. skal være effektivt? (Ikke prøvd selv).

Tilbake
Topp