Nybegynnerbrygg

Hei.
Har i dag kjøpt det jeg trenger for brygge øl.
Er totalt fersk, har kun vært med på å brygge et brygg tidligere.
Har satt opp en oppskrift i Beercalc som jeg håper noen litt mer erfarne bryggere kunne ha sett over.

9 liter til gjæring
10 liter kok
OG 1062 FG1015
IBU 52
EBC 16

MO Pale malt Muntons 2100g 84%
Cara amber 75 EBC Wey. 200g 8%
Hvetemalt Wey. 200g 8%
68 grader i 60 min.

Summit 15,8% 60m 4g
Summit 15,8% 15m 8g
Glacier 5,7% 15m 8g
Summit 15,8% 5m 15g
Glacier 5,7% 5m 15g

+ tørrhumling, Kanskje 15g/15g ?

Safale US-05
Clarity ferm
Biofine

Kan noen se over og gi meg noen pointers? Ser humleskjema greit ut?
Tar imot all hjelp jeg kan få.

9 Liter til gjæring / 10 liter til kok virker litt optimistisk. Vet du avkoket på kjelen din?

En rask beregning gir meg meskeutbytte på ca. 90% på denne oppskriften. Sikker på at det ligger så høyt? Avhengig av oppsettet ditt ville jeg tatt utgangspunkt i ca. 75 %, hvis du ikke har noen erfaringstall.

Redigert:
Hadde oversett hvetemalten. Ny feil følger: Beregner meskeutbyttet ditt til ca. 85 %. Fortsatt litt høyt?

FG vet du forsåvidt egentlig ikke.. Det er bare et estimat. Men det er egentlig irrelevant nå..

Men jeg tror du bør nedjustere volum i meskekar med noen liter, det spørs egentlig hvor hardt du koker og hvormye trub du legger igjen i kjelen. Men en liter svinn tror jeg er litt lite. Men uansett. Hvis dette er ditt første brygg så er det veldig greit å måle volumet før kok og volumet du ender opp med i gjæringsdunken, samt styrken (muy importante) etter kok, så har du noen data til neste brygg.

Bare sørg for at du er forberedt på neste steg før det skjer, og gi gjæringsspannet ditt kjærlighet mtp temperatur så blir det nok knakende god øl :)

Hvor stor er kjelen din?

FG vet du forsåvidt egentlig ikke.. Det er bare et estimat. Men det er egentlig irrelevant nå..

Men jeg tror du bør nedjustere volum i meskekar med noen liter, det spørs egentlig hvor hardt du koker og hvormye trub du legger igjen i kjelen. Men en liter svinn tror jeg er litt lite. Men uansett. Hvis dette er ditt første brygg så er det veldig greit å måle volumet før kok og volumet du ender opp med i gjæringsdunken, samt styrken (muy importante) etter kok, så har du noen data til neste brygg.

Bare sørg for at du er forberedt på neste steg før det skjer, og gi gjæringsspannet ditt kjærlighet mtp temperatur så blir det nok knakende god øl :)

Hvor stor er kjelen din?

Kjelen er gradert til 10l, så kanskje litt over 11 totalt.
Blir en større kjele etter hvert, men vi kan trene litt med en liten en.

En rask beregning gir meg meskeutbytte på ca. 90% på denne oppskriften. Sikker på at det ligger så høyt? Avhengig av oppsettet ditt ville jeg tatt utgangspunkt i ca. 75 %, hvis du ikke har noen erfaringstall.

Redigert:
Hadde oversett hvetemalten. Ny feil følger: Beregner meskeutbyttet ditt til ca. 85 %. Fortsatt litt høyt?

Da må jeg ha brukt beercalc feil.
Er det noe du kan se her som ikke stemmer:
upload_2014-8-20_15-37-53.png

Tror du heller bør sikte for 8 liter da ja, spørs hvor høy og smal kjelen din er. Men når vørter først koker, så tro meg, da bør du stå der klar til innsats :D Det koker over lett som fy.

Og mtp det Hanaas sa, 90% meskeutbytte så kan du egentlig nedjustere litt på OGen din,jeg ville siktet på 75%. Men, ikke bruk for mye tid på det, gjennomfør brygget ditt, ta gode målinger av både volum og OG (vørterstyrke) og så er du godt på vei bedre rustet til neste brygg.

Edit: Så du hadde satt effektivitet til 70% fra screenshoten du postet, det virker fornuftig.

Ser humlingen grei ut?
Summit 15,8% 60m 4g
Summit 15,8% 15m 8g
Glacier 5,7% 15m 8g
Summit 15,8% 5m 15g
Glacier 5,7% 5m 15g
+ tørrhumling, Kanskje 15g/15g ?
IBU59
OG 1069 FG 1017

Eller vil jeg få en kjip overaskelse?

Uten å faktisk kjenne til humlene så virker disponeringen av de fin, mtp mengde/når ifht den gitte IBU'en du får ut av oppskriften. Sikkert noen som kan si noe mer om dette.

Men jeg vil anta at du ender opp med høyere IBU enn det som er beregnet.

Det blir godt øl hvis du bare følger med på ting. Ikke gå i detalj helt enda. Viktigste er at du klarer å trekke ut noen data fra brygget som du kan bruke til neste brygg. Etterhvert kan du justere småting. Er min mening iallefall.

Tilbake
Topp