Eksperimentell Oatmeal stout....

J

Jan Morten

Søndagen ble litt lang og kjedelig :-[ Så vi slo ihjel noen timer (5) med å brygge etter "hva vi har" oppskriften ^-^
Så man (kremt....) eksprimenterer litt.................. :brygging:


Til 20L brygg;   66->68 grader i 80min -> Sparge 20min v/ 78 grader.

Pale malt               5000g  EBC    7    (84%)
Chocolate                150g   "    800    ( 3%)
Coffe                      300g   "    500     ( 5%)
Flaked oats             500g   "       ??    ( 8%)   ->  Ristet på 165 grader i 75 min til gyllen.
---------------------------------------
Total                    5950g          OG 1062 -> 67% eff...... (lavt utbytte pga havregryna?)

Colour  50 EBC ifølge BeerCalk (men er vel nærmere 65-70 pga ristet havregryn)

Humle; (man benytter hva man har  :laugh:)

Cascade      (6.5)        pellets 50g -> 60 min (8g Klar Urt v/ 10 min)
Hellertauer  (2.2)           "      50g ->   5 min   (Kokt opp i 1 liter vann kok i 5 minutter og tømt i gjæringsspann = humlegrøt)
Bitterness ca 37?   BU/GU ca 0.57?

Gjær Danstar Windsor rehydrert og tilført batch v/ 25 grader. Aktivitet etter 3 timer :ilike:

Gjæring 1 forventet 5 dager på 20 grader
"    "    2 forventet 5 dager på 18 grader

FG .... Tør man håpe på 1018->1020 ?
 
Ser ut som en grei oppskrift, det der. Tror jeg ville brukt litt av en lysere type krystallmalt for å tilføre litt sødme/karamelltoner, og ville nok ha brukt aromahumlen rett i kjelen (strengt tatt ville jeg ha kuttet den helt ut i en oatmeal stout, men når man eksperimenterer, så gjør man nettopp det...). Det litt lave utbyttet kan kanskje tilskrives den kjappe spargingen. Jeg pleier å bruke minst 60 minutter, alt ettersom. Hadde kanskje kjølt ølet litt mer ned også, for å unngå produksjon av for mye høyere alkoholer. Det blir nok uansett øl til slutt. :skaal2:
 
Underskriver Gahr sine innvendinger. Spesielt når man bruker tørrgjær får man ganske kraftige aktiviteter som selv genererer varme. Nedkjøling til litt under 20 gr. ville kanskje vært bedre, for å slippe skallebank bl a. Jeg tror ikke dette ølet blir så veldig tørt i og med at mesketempen er forholdsvis høy. Så her tror jeg det ikke er noen krise at du ikke har brukt crystal/caramalt.

Du vil nok merke hvordan ølet blir. Jeg avventer selvfølgelig spent resultatet av denne gode utnyttelsen av søndagen din! ;D
 
Hm... Jo jeg satset på noe fruktig smak og ikke "tørr" stout, så kansje er man heldig ;) Kablene på badegulvet er satt til 18 garder, men siden termostaten står på veggen ligger tempen på 19-20grader 50 cm over gulvet.

Det ender av og til med skallebank, men da skyldes dette snarere "kvantum" enn høye alkoholer. Stout (selv eksprimentell sådan) er ingen kvantumdrikke spør du meg, så jeg berger nok :laugh:

Men en lys lettsvelgelig Ale derimot, eller en hvetepils eller fler . . .  eller.......  :biersmile: Ja da vet jeg iallefall hvor skallebanken kommer fra  :lmao:
 
Tilbake
Topp