Utgjæring av Imperial Stout 1.111 og Barleywine 1.107

Hei

Jeg har lest mye på forumet om utgjæring og tommelfingerregler og har benyttet disse med hell på tidligere øl. Nå har jeg brygget mine til nå, sterkeste vørtere og satt de til gjæring. I den forbindelse lurer jeg på hvordan jeg skal vurdere om ølene er utgjæret og klar til flasking. Tidligere har jeg basert meg på at når SG er stabil over 3 dager så kan ølet flaskes, da er man sikker på at det er utgjæret og man har gitt gjæren 3 dager på å rydde opp. Er dette fortsatt tilfredstillende ved så tunge vørtere?

Tilleggsopplysninger

Imperial stout:
1.5L starter med 3 rør 007, en knivsodd gjærnæring og 150g Xlys-DME satt på røreplate, ihht beregninger i Mr.Malty. Etter 18 timer ble den satt kaldt og etter 26 timer ble den forsiktig dekantert og tilsatt vørteren som da hadde SG 1.105. Gjæringskaret ble luftet ved kraftig risting i 1 min 4 ganger med 30 minutters mellomrom. Gjæringen kom i gang etter bare 6-7 timer. Etter 2 dager var SG 1.038 og jeg tilsatte 250g dark muscovado til beregnet OG 1.111
Mesking 66.6 grader i 90 min, mashout 77 grader.
Gjærnæring og servomyces tilsatt 15 min før kokeslutt
Volum til gjæring 18 liter
Gjæringstemp 18 grader i rommet i 2 dager, 20 grader siden.

American Barleywine:
1.5L starter med 3 rør 090, en knivsodd gjærnæring og 150g Xlys-DME satt på røreplate, ihht beregninger i Mr.Malty. Etter 20 timer ble den satt kaldt, etter 26 timer ble den tilsatt 250 milliliter vørter med SG 1.036 og satt på røreplata. Etter 30 timer ble den tilsatt vørteren med OG 1.107. Tanken var at den skulle få våkne opp og komme i aktivitet før den ble tilsatt vørteren. Gjæringskaret ble ristet kraftig i 1 min 5-6 ganger med 30 min mellomrom.
Mesking 65.7 grader i 80 min, mashout på 78 grader.
Gjærnæring og servomyces tilsatt 15 min før kokeslutt
Volum til gjæring 18 liter
Gjæringstemp 18 grader i rommet i 3 dager, 20 grader siden

Andel spesialmalt i begge er vanskelig å beregne fordi de ble brygget partigyle og uttrekket av sukkerstoffer ikke er likt mellom basemalt og spesialmalt. Uansett ble det brukt svært lite spesialmalt, omlag 3% totalt i hele oppskriften.


Planen er å flaske med 6g/L eller til omlag 2.4 vol CO₂. Har en pakke Safale US-05, den planlegger jeg å rehydrere ca 1-2g til hvert øl og tilsette sammen med sukkerlake.
Karbonering på 22-23 grader i 2-3 uker.
Lagring på kjellertemp så lenge jeg greier... ;)

Spørsmål:
1. Bør jeg vente lengre en 3 dager med stabil SG før flasking? Jeg forventer en FG mellom 1.020 og 1.030 på begge.
2. Risikerer jeg noe ved å tilsette US-05 eller er det bare positivt for å hjelpe en utslitt gjær med karbonering?
3. Kan WLP 090 vaskes for gjennbruk etter gjæring i en så sterk vørter? Kan den tilføres ny næring i en starter og benyttes i en litt lettere vørter, fx OG 1.080?
4. Var ideen min med å tilsette 090 starteren litt svak vørter og la den komme igang før pithing i tungvørteren god?
5. Bør jeg øke gjæringstemperaturen ytterligere (22grader) og svive opp litt flokkulert gjær etter 5-6 dager når stormgjæringen er over?
6. Jeg vet at jeg aldri klarer å tilføre vørteren nok O₂ ved risting i en omgang  :noway: (max 8ppm, reelt nærmere 6-7ppm), men vil ikke gjæren bynne å spise på O₂ slik at når man rister en time senere så er O₂ nivået gått litt ned og man rister da inn ny opp til 6-7ppm igjen. Slik at man får tilført gjæren mer O₂ en løsningen egentlig kan holde før den er mettet?  :jaha:

0.5 micron stein er forøvrig i hus og det ventes på resten av utstyret for å tilsette ren O₂. Det hjelper ikke denne gangen, men blir benyttet neste gang. :yes:


Edit: La til mesketid og mashout temperatur for American Barleywine.
 
Jeg hadde ikke flasket dette før det har gått minst 4 uker. 3 dager er alt for lite, masse saker å rydde opp i her og OG kryper litt ned.
Hadde en Imperial Stout på 1122 og den sto i ca 6 uker på gjæren. Tilsatte en del mørk sirup og sukker i den, men gjæret til 1024. Tilsatte ikke noe gjær ved flasking og sto ca 2-3 uker på rundt 22-23 grader. Gjæret med US-05. Havnet på 12,6% og er snadder nå etter vel 3 år :)
 
Takk for svar!

Har også lest kommentarene dine i de andre "Høygravitetstrådene" her inne. Disse trådene inneholder masse bra erfaringer å lære av.

Jeg har en del konkrete ting jeg lurer på. Jeg har ikke dårlig tid, det er ikke derfor jeg nevner "tommelfingeren", det aner meg at den ikke strekker til. Blandt annet lurer jeg på hvordan jeg kan detektere at gjæringen er over. Går gjæringen så sakte at sukkervekta ikke gir meg en nøyaktig nok måling over 3 dager til å påvise dette? Bør jeg ta en måling, vente en uke og så sammenligne? Etter at gjæringen er over, så skjønner jeg godt at krigerene mine trenger å pusse og rydde opp. Etter en hard kamp, tar nok dette noe tid. Jeg lurer på hva som regnes som god tid til oppryddingen? Jeg brygger alt fra vørterstyrker på 1.045 til, nå 1.111. 3 dager for svakere øl har jeg oppfattet er vanlig, og en praksis jeg har lagt meg på. Ved sterkere vørtere har jeg drøyet dette enda lengre fordi jeg sjelden kommer over 14 dager alikevell (Har hatt noen sterke på primær i 3.5 uker, dette var belgiske med mye sukker og de ble ikke så bra som forventet selv etter lagring). Finnes det noen "Tommelfingerregel" for hvor lang tid sterkere øl trenger på oppryddingen? OG 1.050, 3 dager = OG 1.100, 6/9/12 dager?

Jeg ønsker selvsagt å minimere sjansen for flaskebomber. Det jeg lurer på i den sammenhengen er om dersom jeg tilsetter US-05 ved flasking, vil US-05 spise noe av det sukkeret som 007/090 ikke spiste? Begge disse skal jo klare alkoholnivået jeg har i ølene nå.
Imp Stout WLP 007 OG 1.111 SGnå 1.032
BW WLP 090 OG 1.107 SGnå 1.032

Videre så laget jeg starterene på to litt forskjellige måter og lurte på om den ene var bedre en den andre. Jeg ser for meg at å vekke gjæren til live slik jeg gjorde i BWn er gunstig, men jeg er sannelig ikke sikker. Jeg burde nok ha brukt samme gjær i begge bryggene og tilstrebet samme OG, det ser jeg nå. Da hadde jeg muligens kunnet måle om det ene var bedre en det andre.

Spørsmålet om vasking av 090 var vel mindre viktig og spørsmålet om risting av O2 var også av en kurios nyskjerrighet siden jeg planlegger å bruke ren O2 neste gang. (Leser på O2 tråder så det suser).

Spørsmålet om temperaturheving lurer jeg fortsatt på, nå som stormgjæringen er over har jeg hevet temperaturen for begge bryggene til omlag 23 grader. Siktet på 22 men traff ikke helt. Vil dette fremskynde autolyse mye. Du sier 4 uker på primær, jeg hadde egentlig ikke tenkt å stikke om, men gjør dette dersom det burde gjøres etter et hvist antall uker.

Som sagt, takk så mye for svar. Jeg ble litt klokere, håper du/dere kan utfylle litt slik at jeg øker kompetansen min litt mer!
 
Å heve tempen slik du har gjort er fint. Jeg hadde ikke tappet om, men om du ser Og stabiliserer seg, gi det noen ekstra dager på god temp før du gradvis reduserer. Har bare godt av litt tid i gjærdunken.  Oksygen er vel egentlig et must på sterke øl, hadde det ikke da jeg brygget, men har skaffet. Bare tilsett litt tørrgjær ved flasking, jeg hadde ikke og tok sjangsen, tror ikke det er stor forskjell i utgjæring på gjærtypene. Lykke til
 
Takk for engasjement!

Jeg satser på å la de stå på 22-23 grader til SG er stabil i en uke. Så lar jeg de stå en god stund til. Håper igrunnen at BWn kryper litt til ned, 1.028 tror jeg blir passe med restsødme, WLP 090 har til nå bare en attenuasjon på 67,9% og den skal jo klare 76-83%.
Den Imperiske Stouten er jeg egentlig fornøyd med at stopper på 1.030-32, det var ikke overdreven restsødme i SG prøven. Den har forøvrig bare attenuert 69,0% og 007 skal jo klare 72-80% men det er ikke så nøye.

Det har vært to veldig interesante øl å brygge slik at jeg håper at jeg seiler gjennom flaskingen med flagget til topps om noen uker!
 
Tilbake
Topp