Nybegynnere i nord trøndelag, tips og råd

Hei vi er tre stykker som skal på ølbryggekurs hos Inderøy gårdsbryggeri om en stund. Planen er å starte så smått utover våren, sommeren. starte med 25 ltr brygg men dimensjonere annlegget for 30-50 ltr. Tenkte å starte rett på med maltbrygging, og har noen spørsmål i første omgang:

1.  Planen var å dele en 200 ltr varmtvannsbereder i to for å bruke til oppvarming av vann. Montere kran i bunnen og termostatstyring av temperaturen (PID reg?). Synspunkter på dette?

2. Kjølebag som meskekar i størrelse 30-50 ltr. Hvilke merker har dreneringshull og brønn i bunnen?

3: Hva er best av bazuukafilter og kobbermanifold i bunnen av meskekaret?

4. Er det best å gå for fly sparging eller batch sparging for nybegynnere?

5. Er det noen som har brukt induksjonplatene som selges på biltema? lurer på om de er for små for 30-40 ltr kjele til vørterkoking?

Mvh Afostad.

Hei.

1: Det går vel greit. Dersom du feller inn et element til slik at du får 4 KW totalt så kan jo denne brukes som kokekjele også.

2: Det er vel flere. Vi bruker Coleman og disse har i alle fall dette.

3: Dette kommer an på spørsmål 4. Bazooka kan kun benyttes sammen med partiskylling, mens kobbermanifoild kan benyttes på begge.

4: Litt hipp som happ. Noen hevder man får større utbytte ved kontinuelig skylling, men denne metoden krever en del for å fungere optimalt. Vi bruker partiskylling og er fornøyd med det.

5: Vi bruker den ikke, men vil anta den har for lav effekt. Du må nok opp på ei plate på ca 3500W for at dette skal fungere bra på en såpass stor kjele. Anbefaler å se på spm. 1  ;D  :brygging:

takk for svar.

Går det greit å koke vørteren i tank med åpne elementer uten at det brenner seg? Hvordan er det å rengjøre kokekaret etterpå?

Så hvis man bruker batch sparging så er det greit med baazukafilter, hvor stor mesketank trenger man da? Er 30%-40%-30% en grei regel for skylling, eller varierer det?

Noen som vet av butikker i trøndelag som selger kjølebokser i 30-50 ltr størrelse med drenering til fornuftig pris?

Det går greit å koke med elementer. Det finnes flere typer elementer, men de man finner i "norske" varmtvannstanker er greie til dette formålet. Andre elementer fungerer også, feks er det flere som bruker elementer fra vannkokere, samt noen som bruker elementer fra vaskemaskiner. Vi bestillte elementer herfra: http://www.plumbingsupply.com/elements.html. Dersom man velger "low" eller "extra low" density får man et element med stor overflate i forhold till effekt. De vi bestillte var oppgitt effekt v/250V, slik at våre "4500W" egentlig er på 4000W v/230V

Til rengjøring av kokeren bruker vi kaustisk soda. Må antakelig til med noe syre etter hvert, da det bygger seg opp litt avleiringer som kaustisk soda ikke tar. Før 1. gangs bruk ble kokeren rengjort med 30% saltsyre.

Du trenger en mesketank som er ca like stor som det volumet du skal brygge. Vår er på 95L og dette gir brygg på maks 120-140L. Vi brygger vanligvis 100-120L. Ved sterkøl må vi litt ned på volumet. Dersom mesketanken blir for stor får man ei for tynn maltseng, så kjøp tank ut fra volum du skal brygge. Ved 40-50L brygg ville jeg kjøpt 50L mesketank.

Vår fremgangsmåte ved partiskylling er slik: Beregner tanken nesten helt full, mesketykkelse 2,2-2,5 allt etter hvor mye malt vi bruker. Tapper av 1. gang. Fyller opp tanken til samme nivå som den var under mesking (under omrøring) med 95 °C vann. Oppnår da ca 76-78 °C. Resirkulerer og tapper av. Fyller opp for andre gang med vann på ca 80 °C under omrøring, resirkulerer og tapper ut. Fyller så opp tanken igjen, ofte ikke helt full, og gjentar røring og resirkulerer og tapper av. Vi beregner på forhånd at vi da tapper av feks 35+35+35+25=130L, og har da dette vannet tilgjengelig.

Kjøleboks vet jeg ikke hvor selges.

Hei.

To ny spm: 

1. Er en coleman 72 qt for stor til 25-30 liters brygg? Blir maltsengen for tynn?

2. hvodan går det å ha deler av batchen på 1,5 liters brusflasker for å spare litt flaskevask? Får man karbonert de med sukker?

Jeg kan svare på spm. nr 2 iallefall...

Det er ikke optimalt å bruke 1,5 liters brusflasker, da det er større fare for oksidasjon. (derfor ølflasker er mørke i fargen)
Men om dere uansett lagrer flaskene mørkt, går det fint. Bruk da ca. 6g sukker per liter øl. En grei måte å gjøre dette på, er å tappe av øllet fra gjæringskaret med en slange nedi ett annet gjæringskar (IKKE PLASK MED ØLET, DA FÅR DU oksidasjon (Papp-smak))
Om man da har... 20 liter øl, for å si det enkelt, da koker man opp f.eks 4DL vann (vannmengden er ikke så viktig så lenge man ikke overdriver), og tilsetter 20*6 = 120g farin, deretter kjøler man ned sukkerlaken litt, og heller denne forsiktig i ølet, og rører forsiktig rundt en liten stund for å få blandet det hele skikkelig. Deretter flasker man med en gang fra gjæringskar 2. Lager dere øltyper som f.eks hveteøl eller wit, kan det være godt med litt mer futt i ølet, da kan det være greit med kanskje 7-8-9g sukker per liter, alt etter smak og behag.

Men som sagt, ikke plask med ferdiggjæret øl, da får man papp-smak ganske fort. Og det er ikke godt.

det er null problem å bruke 1,5 liters flasker, jeg gjør det hvis jeg ikke har nok bjønnunger.
merker ikke forskjell i smaken nesten, og det er genialt med store flasker. mindre flasker å drasse på og mere øl....

En bazooka dekker bare en liten del av bunnen i mesketanken. Når du skyller kontinuelig så er tanken å vaske det varme vannet gjevnt gjennom maltsenga. Hvis du da har et utløp (bazooka) som kun dekker en liten del av maltsenga så vil resten av maltsenga ikke få gjennomskylling av skyllevannet. Ved bruk av kopperrør/silbunn i hele bunnen så vil skyllevannet trekke gjennom hele maltsenga.

Toskete forklart, men utbyttet vil bli lavere ved å bruke en bazooka i forhold til silbunn/silmanifoil.

afostad skrev:
Prøver ennå en gang jeg :) er en 70 liters kjølebag forstor til 25 liters brygg?

Vil ikke tro det. Jeg brukte en 95-liters (100qts) til 50-litersbrygg tidligere, og en 66-liter (70qts) som varmtvannstank.
Har notert at 1cm tilsvarer ca 2,7l væske i den største og 1,7l i den andre. Jeg brygget stort sett med 3 liter per kg malt, og brukte alt fra 7-20kg malt i den uten problemer, synes det var et veldig godt meskeoppsett. De to kjøleboksene (Coleman Extreme, med gjennomføring, kuleventil og 15mm kobbermanifold til mesking i den største) skal forøvrig selges da jeg stort sett brygger mindre volum nå.

Du kan eventuelt kjøre uten skylling ("no sparge"), slik at du meske inn med større volum og mindre utbytte.. Det er vel uansett mer vanlig rundt 35-liters meskekar for 25-liters brygg.

Hvor tykk bør maltsengen være?

Si at man bruker 5 kg malt, tre liter pr kg = ca 20-25 liter?  Blir dette da tykkelsen på maltsengen?

Eller blir tykkelsen kun antall liter tørr malt?

Hvor mange liter pr kg malt

Da har jeg kommet et skritt lengre i bryggeforberedelsene  :)  PID kom i posten fra kina en dag her. Kasserolle på 50 liter er nesten i boks. bestilte Star San, Tørkestativ til 81 flasker, Flaskeskyller AVVINATORE, Irish moss blader, Spraymalt medium,  Automatisk hevert Jumbo, Kapselpåsetter/ håndkorker Bordmodell,  Ølkapsler 200stk 26mm fra Vinogbar i dag.

Meskekar ble en 70qt coleman.

mangler da hydrometer og termometer, noen som har tips til hvor dette kan kjøpes billig men bra?

Tilbake
Topp