Nybegynnerguide om bruk av corneliusfat

Tariq

Norbrygg-medlem
Er nybegynner med fat, aldri tappet før, men har nå kjøpt fat, slanger, regulator og CO2. Har med andre ord alt, men ønsker tips om tapping på fat og karbonering. Så kjør på med tips om fremgangsmåte!

Det er tullete enkelt.

1: Vask og Steriliser fatet, koblinger og alt.
2: Fyll øl fra gjæringskar til fat med hevert eller slange eller liknende. (unngå å sprute, ikke få mer luft inn i ølet.)
3: Sett på lokket på corneliusfatet og sett på trykket. Dra i sikkerhetsventilen en 4-5 ganger for å få ut det siste av luft. (Trykket regner du ut ved hjelp av en kalkulator.)
Denne for eksempel : http://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/
Står ølet kaldt i kjøleskap ved 4 grader og du vil ha vanlig karbonering (ca. 2,3 volumer) må du ha 10 PSI.
4: vent i ca. 2 uker
5: sett på tappekran, tøm ut de første par desiliterne (dette er nesten kun gjær)
6: Nyt.

Bruker du slange med skumdemp, har lange nok slanger eller bruker kran med flow control vil du aldri ha skumproblemer.

Tusen takk! Noen spørsmål:
Er det enkelt å få starsan inn i slangene? Noen spesiell teknikk?
Når jeg har lukket fatet og satt på trykket, skal jeg da fylle opp fatet med ønsket trykk, og så åpne sikkerhetsventilen? Eller skal jeg kjøre på med trykk og åpne sikkerhetsventilen først for å få ut luft, og så fylle opp med det korrekte trykket?

Punkt 1 1/2: Sett på lokk, fyll Co2, slipp ut, gjenta. Fordriver oksygen før fylling av øl.

Samme prinsipp etter fylling, fyll på passe mengde Co2 og slipp ut. Gjenta ett par ganger, før du setter på karboneringstrykk.

OK, men hvis jeg setter på lokk og fyller litt CO2 som slippes ut, da kan jeg vel ikke ta av lokket igjen for å fylle den veien?

Joda co2 er tyngre enn luft så det vil bli liggende.

Dette stemmer bare i en kort tid, gassene vil blande seg og da sitter man med blandingen.

Men et viktig poeng har blitt glemt her. Du bør purge fatet med co2 før du fyller på med øl.

Altså gjør det samme du gjør etter at ølen er tappet, men også før ølen er tappet for å ha minst mulig oksygen i fatet. Idet du åpner lokket for å slippe ned slangen så tikker klokka. Når slangen er dekket av øl får du mindre oksygenopptak. I det store og hele er det nok et lite volum som er mest i faresonen for den verste oksideringen, men jeg synes selv det er greit å minimere oksygenopptak for enhver pris.

Finnes flere måter å få minst mulig o2 inn i ølet under tapping forøvrig.

Jeg er dn god del klokere, men har fortsatt noen spørsmål. Tittet litt på nett og, og basert på alt tappet jeg et fat i går. Ølet, en pils, holdt ca. 9C fra gjæringskaret. Etter at det var tappet på fat etter alle råd her inne, fylte jeg litt CO2 for å få ut oksygen gjennom sikkerhetsventilen. Deretter satte jeg fatet i kjøleskap, etter råd fra en YouTube-video, og har kjøpt ned til 3-4C for så å karbonere nå snart. Disse spørsmål melder seg:
Jeg setter trykket på ca. 30 PSI og fyller på med gass. Hvor lenge? Hører jeg når gassen stopper, eller hva er ellers indikasjonen på at det er nok?
Flere videoer hvor de rugget fatet frem og tilbake mens de fylte gass. En metode for å få gassen inn i ølet fortere såvidt jeg forsto. Det er ikke nødvendig så lenge ølet står lenge nok. 1 uke? Eller mer/mindre? Og hvor fort går det med rugging?
Skal ølet stå i kjøleskap også i denne tiden?
Så har jeg en porter som er klar. Den er på ca. 20C nå. Skal den følge samme fremgangsmåte hva temperatur angår? Også stå lagret i kjøl mens den karbonerer? Mange spørsmål, håper noen gidder å svare;-)

Lurer inn et par spørsmål her;

Hvor ofte må slanger og kraner rengjøres? Kan en feks begynne med fullt fat, rene slanger og bare kose seg til fatet er tomt 1 måned senere?

Så lenge ølet er kobla på demonterer jeg ikke for å vaske slanger og kraner før fatet er tomt og byttes. Tømmer du fatet på 1 måned som du skriver ville jeg ikke bekymra meg i det hele tatt, så lenge hygienen er på plass i alle steg før fatet hookes opp.

Necroer denne tråden her i stedet for å starte en ny om samme emne. Har kjøpt en kegerator der det er CO2 regulator med 1 utgang, som er forgrenet i 2 Y ledd som gir meg CO2 til 3 fat. Jeg har aldri brukt fat før, og lurer litt på hva som er lurt å gjøre når man skal koble fra fat som står med serveringstrykk fra samme utgang på regulatoren.. Kan jeg koble av ball lock for CO2 på det ene fatet mens der er trykk i systemet, og på igjen? Eller må jeg tømme kretsen for CO2 før jeg kobler av/på gass ball locken?

Det bør ikke være noe problem, med forbehold om at jeg har separate utanger til hvert fat. I teorien bør det være trykk på regulatoren når en kobler på fat, for å forhindre at øl blir presset inn i regulatoren fra fatet. Personlig kobler jeg av og på i hytt og pine, uten å bry meg om eventuellt trykk hverken i fat eller regulator. Noen ganger siver det litt øl inn i co2 slangen fra regulator, men dette blir presset ut igjen når en får trykk på hele systemet. Har fungert i 5 år uten problemer.

Necroer denne tråden her i stedet for å starte en ny om samme emne. Har kjøpt en kegerator der det er CO2 regulator med 1 utgang, som er forgrenet i 2 Y ledd som gir meg CO2 til 3 fat. Jeg har aldri brukt fat før, og lurer litt på hva som er lurt å gjøre når man skal koble fra fat som står med serveringstrykk fra samme utgang på regulatoren.. Kan jeg koble av ball lock for CO2 på det ene fatet mens der er trykk i systemet, og på igjen? Eller må jeg tømme kretsen for CO2 før jeg kobler av/på gass ball locken?

Bare å koble av og på

Ok. Tørte å teste nå. Har mye respekt for trykk, men det gikk helt fint. Regulatoren står på 15 psi og jeg koblet av og på fat uten noe problem.

Dette er en god invistering mtp tilbakeslag...Vis vedlegget 37520
Hei,
Har nå brukt Corneliusfat ganske lenge, og oppgraderte til å ha to y-koblinger per utgang på regulatoren, for å kunne sette både mer og fler øl samtidig.
Dette har fungert fjell hele veien, men ved trykkforskjeller på fatene som er påkoblet samme y-kobling, har jeg opplevd tilbakeslag av øl i CO2-slangen. Har montert på tilbakeslagsventiler over hele linja, men opplever dette fra tid til annen likevel.
Når jeg rengjør i etterkant, er det jo bare litt skylling og starsan, så har det aldri blitt noen problemer.
Men er det ikke nettopp dette tilbakeslagsventilene skal motvirke?
Er ikke verken mye eller ofte, men jeg monterte jo disse ventilene for å eliminere problemstillingen, og kanskje slippe å vaske gjennom CO2-slangene før hver tapping på fat..
Innspill?

Hei,
Har nå brukt Corneliusfat ganske lenge, og oppgraderte til å ha to y-koblinger per utgang på regulatoren, for å kunne sette både mer og fler øl samtidig.
Dette har fungert fjell hele veien, men ved trykkforskjeller på fatene som er påkoblet samme y-kobling, har jeg opplevd tilbakeslag av øl i CO2-slangen. Har montert på tilbakeslagsventiler over hele linja, men opplever dette fra tid til annen likevel.
Når jeg rengjør i etterkant, er det jo bare litt skylling og starsan, så har det aldri blitt noen problemer.
Men er det ikke nettopp dette tilbakeslagsventilene skal motvirke?
Er ikke verken mye eller ofte, men jeg monterte jo disse ventilene for å eliminere problemstillingen, og kanskje slippe å vaske gjennom CO2-slangene før hver tapping på fat..
Innspill?

Kapp co2-gass-"stigerørene" ned til et absolutt minimum, de skal bare få gass inn i fatet og det klarer de samme hvor korte de er så lenge det er tett mot utenomverdenen. Så etter å ha fylt ett fat så tar du ett testglass, så står ølet under co2-røret og du vil ikke få tilbakeslag. Jeg kapper alle mine ned til noen mm og slipper tilbakeslag. Tilbakeslag får du forøvrig bare hvis det er høyere trykk på fat enn ut av regulator, og øl står over co2-dip-tube, så det er noe du har slurvet litt med siden du får tilbakeslag.

Tilbake
Topp