Nybegynnerguide om bruk av corneliusfat

Kapp co2-gass-"stigerørene" ned til et absolutt minimum, de skal bare få gass inn i fatet og det klarer de samme hvor korte de er så lenge det er tett mot utenomverdenen. Så etter å ha fylt ett fat så tar du ett testglass, så står ølet under co2-røret og du vil ikke få tilbakeslag. Jeg kapper alle mine ned til noen mm og slipper tilbakeslag. Tilbakeslag får du forøvrig bare hvis det er høyere trykk på fat enn ut av regulator, og øl står over co2-dip-tube, så det er noe du har slurvet litt med siden du får tilbakeslag.

I know, fyller maks opp med vilje ved behov, da jeg vil tømme ut minst mulig per batch. Veit jo da at dette ligger over co2-stigrøret, og at overtrykk/undertrykk sørger for resten....
Men supert innspill å kappe de korte stigrørene - det har ikke streifet meg! Takk for tips!
Tilbakeslagsventilene er i alle fall ikke mye verdt.. ..
 
Er ganske fersk med fat, men fikk et godt tips på nettet. Når jeg tapper på fat gjør jeg som følger:
1. Tapper om fra gjæringskaret til et nytt kar. Gjæringskaret er klarnet med gelantin.
2. Fyller co2 på fatet
3. Fyller øl inn på øl ut på fatet og slipper ut co2 når det begynner å renne lite fra dunken. Har kjøpt en ekstra kobling.
På denne måten får jeg ikke O2 i fatet. Bruker vekt for å unngå overfylling.
 
Er ganske fersk med fat, men fikk et godt tips på nettet. Når jeg tapper på fat gjør jeg som følger:
1. Tapper om fra gjæringskaret til et nytt kar. Gjæringskaret er klarnet med gelantin.
2. Fyller co2 på fatet
3. Fyller øl inn på øl ut på fatet og slipper ut co2 når det begynner å renne lite fra dunken. Har kjøpt en ekstra kobling.
På denne måten får jeg ikke O2 i fatet. Bruker vekt for å unngå overfylling.
Ikke for å være overkritisk, men jeg ser ikke hvordan denne metoden skal gi O2 fritt miljø i fatet ditt. Du har fyllt fatet med noe mer co2, men ikke gjort noe med oksygenet i fatet fra før.

Jeg fyller fatet med væske også presser denne væsken ut (star san) fra fatet mitt med O2 før jeg fyller det med øl. Da mener jeg jeg har et temmelig O2 fritt fat.
 
Sist redigert:
Enig med ekornskurken. det er oksygen i fatet. Og så "ødelegger" du også hele illusjonen om o2-fri tapping med omstikkingen din, der plukker du opp "nok".

Ideelt sett bør det etter gjæring være helt lukket hele veien, fra gjæringsfat (ikke åpne lokket engang), til det er på fat. Pr nå så stikker du om (det ryker allerede her), og tapper ikke inn til et o2-fritt fat.
 
Er ganske fersk med fat, men fikk et godt tips på nettet. Når jeg tapper på fat gjør jeg som følger:
1. Tapper om fra gjæringskaret til et nytt kar. Gjæringskaret er klarnet med gelantin.
2. Fyller co2 på fatet
3. Fyller øl inn på øl ut på fatet og slipper ut co2 når det begynner å renne lite fra dunken. Har kjøpt en ekstra kobling.
På denne måten får jeg ikke O2 i fatet. Bruker vekt for å unngå overfylling.
Du kan nok få drevet ut praktisk all O2 fra fatet, men du må nappe i ventilen nærmere 20 ganger. Metoden som ekornet nevner er god hvis man klarer å drive ut absolutt alt vannet fra fatet. Vann inneholder masse oksygen. Av samme grunn kan bruk av gelatin også være en kilde til oksygen. Man skal jo blande den med vann før tilsetting. Og som Miguel sier, omstikking er absolutt ikke en god idé. Ikke lett dette, men det er postet gode metoder for overføring her på forumet tidligere.
 
Man må rett og slett koke vann for å få vekk oksygenet og så klare å overføre det til fatet og tilføre starsan når det er nedkjølt uten å eksponere det for nytt oksygen før man presser det ut med CO2 og SÅ: Gjennstår resten [emoji6]
Ekornet sin metode er en god start på sirkuset. Og dropp omstikk.
 
Man må rett og slett koke vann for å få vekk oksygenet og så klare å overføre det til fatet og tilføre starsan når det er nedkjølt uten å eksponere det for nytt oksygen før man presser det ut med CO2 og SÅ: Gjennstår resten [emoji6]
Ekornet sin metode er en god start på sirkuset. Og dropp omstikk.
Har du tips til en god metode for å overføre det kokte vannet til fat med minst mulig oksygeneksponering, lukket overføring fra kjelens kran til fatet + "purge" fatet først?
 
Kort
Som Ekornskurken: Press ut StarSan blanding før fylling av øl.
Alt som skal på fatet i etterkant, presses over via brusflaske med PET/ballock-kobling. Eiketerninger ol. lages det The av før det presses over.
Ikke åpne lokket før du skal vaske fatet etter bruk.
 
Tilbake
Topp