Nybegynnerspørsmål, coopers DIY kit

Hei, nok en komplett nybegynner her med noen spørsmål.

Tenkte å prøve meg på ølbrygging, siden jeg er glad i godt øl, og synes selvgjort er velgjort. Drømmen er all grain-brygging, men siden man må lære å krype før man kan lære å gå osv tenkte jeg å begynne med et ølsett. Siden jeg også trengte gjæringskar osv, gikk jeg for et coopers DIY beer kit, med standardølsettet i kitet, coopers lager. Hentet settet på posten i går, og har noen spørsmål før jeg setter i gang:

  • I kitet fulgte det med 1 kg "coopers brew enhancer 1", som skal tilsettes. Denne består av dekstrose (druesukker) og maltodekstrin. Vil jeg få et bedre resultat ved å bytte ut noe eller alt av dette med spraymalt? Isåfall: Noen anbefalinger angående type, hvor mye osv? Kjøpte inn litt diverse spraymalt: lys, ekstra lys og humlet lys.
  • Gjær. Sånn jeg har forstått det kan man med fordel bytte ut gjæren som følger med i settet med en bedre gjær. Noen som har noen anbefalinger? Har ikke noe sted det kan stå som er kaldt nok for lager-gjær, så tenkte meg en ale-gjær av noe slag. Har skjønt at gjæren som følger med settet også er en ale-gjær, selv om settet heter "lager"
  • Noen andre / generelle tips?
 
brew enhancer er vel bare en blanding av dekstrose og spraymalt (maltodekstrin). Personlig ville jeg brukt denne til karbonering hvis du har ren spraymalt fra før. Notthingham eller Safale US-05 er trygge valg hvis du vil bytte ut gjæren.

Er litt usikker, men du kan vel sikkert bare bytte ut brew enhancer gram for gram med spraymalt, det er vel likt nok til at det utgjør lite. Jeg ville gått for ekstra lys eller lys i dette tilfellet.
 
Jeg brygga den samme ølla første gang i romjula, og tok steget over på all-grain 2. gang. (Brew in a bag, google it! :D) Var en relativt stor overgang, kan man si. Jeg leste bra mange timer med internett før jeg turte å gå over på det. Men det er en digresjon.

Jeg brygget med samme kit som deg, og jeg bruker enda coopers-gjæringstanken. Jeg brukte 1kg brew enhancer og gjæra som fulgte med, da jeg ikke gidda å vente på ny gjær, og det funka knall det ! :D Brew Enhanceren er dekstrose, noe som skal være relativt smakløst, og bidrar kun til mer alkohol.

Spraymalt vil nok gi ølla mer kropp vil jeg tro. (HUSK Å BLAND UT SPRAYMALT I VARMT VANN FØR DU HAR DET I GJÆRINGSTANKEN)... min bror gjorde den store feilen at han hadde tørr spraymalt rett oppi gjæringstanken når vi sto å blanda ut hans Cooper's Stout kit. Det var relativt mye søl, kan man si. Måtte tilsette fler liter kokende vann før vi fikk rørt det ut skikkelig.
 
Nå bør vel strengt tatt spraymalten kokes før den tilsettes, for å redusere infeksjonsrisikoen.
 
Jeg brukte kun spraymalt i mitt Coopers kit, og endte opp med litt lav OG. Smaken derimot er upåklagelig for et førstegangsbrygg. Det har tre uker på flaske nå og hver blir bedre og bedre for hver dag :)
 
Tilbake
Topp