Nybegynnerspørsmål om vannmengde

Jeg har aldri helt forstått dette:

Når jeg har en oppskrift som er beregnet til 25 liter. Hvor mye vann bruker jeg til mesking? Og hvor mye til skylling?

Er det sånn og forstå at jeg kan bruke en omtrent vilkårlig vannmengde til mesking? Og er det slik at det er under skyllingen at jeg "fyller på" med så mye vann at jeg ender opp med 25 liter?

For ordens skyld brygger jeg med en BB30.

Vi bruker 2.5-3l vann pr kg mesking. Maltet stjeler så med seg 0.8-1l vann når det fjernes. Da må du skylle med korrekt volum for å nå preboil volum som oppskriften tilsier.

Preboil pleier å være 28-32?liter ish, så damper det vekk endel liter under kok.

Ok, hvordan vet jeg hvor mye vann malten har slukt? Finnes det noen formel?

La oss si at du har 6.5kg malt. Da trenger du 3x6.5kg = 19.5liter vann til meskingen. Når du trekker opp maltrøret har du da 19.5 ÷ 5.2 = 14.3 liter vørter. (Bruker 0,8l svinn pr kilo malt)

La oss si at pre boil er 29liter, da trenger du 14.7 liter skyllevann for å nå preboil.

Get it? :)

Om vi er litt i det late hjørnet, så skyller vi bare til BB30en er nesten full. (Ett par cm under plastringen) Godt øl blir det :)

Jeg er med på regnestykket, men skal det da oppgis i oppskriften hva preboil volum skal være?

Om du kjører ferdige ølsett eller følger en oppskrift, så står det ofte preboil i oppskriften. Men, avdampningen varierer mellom bryggeoppsettene. Men det et viktig å ha god avdamping. Og du vil nok sjeldent treffe 25l til gjæring, vi ligger på 21-24l somregel.

Tilbake
Topp