nygebynner: O2 og etterfylle vann etter koking

Har kjøpt meg en BB30, vannvarmer ++ , og har så lagt lagt en dunk med Blonde og en APA på gjæring. Blonde er nå tappet og ABV ble til slutt 8% (ferdig karbonert på flaske) - 1% mer enn oppskriften. Det ble derimot litt lite, 16 liter...

Spm 1:
Er det mulig under koking å fylle på et par liter med vanlig vann ca 2-3 minutter før kokingen er ferdig, slik at jeg jeg når 25 liters merke i BB30 (event et par liter over 25 merke) ?? Jeg Skjønner at ABV blir noe mindre, men vil det gå utover kvaliteten på brygget?

spm 2:
Jeg har en flaske med medisinsk oksygen (100%). De to Batchene jeg har laget har jeg rista som faen i 5 minutter.... Hva gjør jeg hvis jeg vil bruke O2..? prøvde å lese meg til det, men følte at det var stress med å beregne hvor mye o2 du skulle ha til de forskjellige oppskriftene...... Det er ikke bare å bruke brusestein et minutt på full guffe i karet på alle oppskriftene?

-R. Log
Grimstad
 
Setter du på full guffe havner oksygenet i rommet i stedet for ølet. Jeg måler ikke gjennomstrømning, men åpner for en ganske liten forsiktig brusing slik at det ikke skummer noe særlig på overflaten. Oksygenerer i 90 sekunder, fungerer utmerket.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hei, hvis du snur et litersmål på hodet i ei bøtte med vann, litersmålet skal være fullt av vann, så setter du brusestenen under litersmålet og settet på o2'n. Da skal du fylle litersmålet med o2 på ca. 1 minutt, nå ser du hvor mye som skal boble ut av brusestenen dermed har du en ganske god peiling på hvor mye o2 det skal komme ut av brusestenen.
Mvh.
Jan H.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
1: Det er viktigere å treffe OG enn riktig volum, men hvor sterkt øl man vil ha er jo en privatsak. Denne kalkulatoren er veldig nyttig: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

2: Bruker du fersk gjær er O2 nesten et must for å nå riktig nivå i vørteren. Risting gir i beste fall en tredjedel av anbefalt O2-nivå. Bruker du tørrgjær er det nok å riste. Gjæren er har mer enn nok sterol-reserver og trenger ikke ekstra oksygen. Her er lurt å riste for å distibuere gjæren i vørteren. Husk å rehydrere! http://www.fermentis.com/brewing/craftbrewing/faq/
 
Enn så lenge bruker jeg kun tørrgjær... så hvis det ikke har så mye å si, så får jeg bare riste i vei :)

Men det har altså ingenting for smaken av brygget om jeg fyller opp til rett over 25l merket rett før kokeslutt?

-R.
 
Humla blir litt mindre utnyttet om den kokes i sterkere vørter/mindre volum, mao. må man kompansere med litt mer humle. Effekten man kan kan utforske teoretisk i f eks beercalc eller annen bryggeprogram ved å endre 'boil volume'. Men om det er nok til at det merkes på smaken av oss med normale ganer vet jeg ikke.

Jeg tilsetter av og til kaldt vann rett i gjæringskaret. Vannet i springen er reint nok, eller har vært reint nok til nå, for min del.
 
Tilbake
Topp