Nyinnkjøpt Beer Brew 30

ChristopherB

Norbrygg-medlem
Har akkurat kjøpt meg en Beer Brew 30 og det jeg trengte av gjæringstanker o.l. til dette. Har aldri brygget før og gleder meg til å komme igang!

Jeg har sett og lest mange tråder her inne som omhandler dette , men har ikke fått helt taket på de tingene jeg lurer på angående BB30 og ølbrygging. Bestemte meg derfor for å lage min egen tråd i håp om å få litt hjelp av alle disse kloke hoder her på dette forum :)

1. Har kikket litt på Ebay etter pumper. Noen som har noen erfaringer med hva som er bra og bruker her og hva man trenger i tillegg? f.eks type slange/Overganger/filter o.l? Eller er det rett og slett best å gå for den pumpen til olbrygging.no? (Prøver å spare litt penger der jeg kan)

2. Hva trenger man for å koble på en vanlig vannslange på den kjøleren som fulgte med? Den slangen jeg fikk med er jo en del mindre enn en gardena slange f.eks?

3. Er kranen på BB30 v3 stor og grei nok? Ser mange har skrevet de har skiftet ut til større?

4. Kan noen anbefale en PID på ebay med PT100. Eller er det noen andre termometer som er anbefalt? Trenger ikke å koste så altfor mye ;)

5. Hvor mye er maks kg med malt i en BB30 og leste en tråd her med en som hadde merket oppi sin BB30 med L pr cm , men finner ikke den tråden igjen! :(

Håper på mange gode og lærerrike svar! kommer nok til å benytte meg mye av dette forumet fremover!

GOD SOMMER!
 
1. Hvis du vil spare penger så start opp uten pumpe. Det er lett å tro at pumpe er nødvendig hvis du leser her på forumet, men jeg har brygget 30-40 batcher på min bb30 og savner ikke pumpe. Bruk heller penger på jevn og kontrollerbar gjæringstemperatur og noen gode bøker.

2. http://forum.norbrygg.no/threads/gardena-koblinger-pa-bb30.11186/page-2#post-206951

3. Så vidt jeg vet er kranen på v3 bra. Jeg har v2, der er ikke kranen så bra, men den funker så jeg har ikke byttet den ut.

4. Samme svar som 1.

5. Jeg vil si at grensen går rundt 6,5 kilo. Jeg har hatt opp mot 7, men det er ikke å anbefale. Har du en oppskrift som krever mye malt, bytt heller ut en del av basismalten med spraymalt, så slipper du trøbbel.
 
Tusen takk for svar! Håper på flere innspill.

erlandresen : Hva slags slanger o.l. trenger man i tilegg da og har du noe filter på?

Hvis man ikke skulle kjøpe pumpe , må man da hele tiden tappe fra bunnen i gryte og heller over igjen da? Eller hvordan er fremgangsmåten da for å få sirkulert å få korrekt temperatur i mesken.

Trenger også ett digitalt termometer , noen som har noen anbefalinger på noe som er brukende for en nybegynner? f.eks fra Clas Ohlson , biltema , jula o.l?

Takk igjen!
 
Slanger får jeg på jobben, så jeg vet ikke helt hva de heter. Blanke food grade slanger fra Hydroscan. Tror de er forholdsvis rimelige. Festes med slangeklemmer. Jeg har også bygd meg manifold for å fordele vørteren over malten. Ingen filter
 
Kanskje du kan ta ett bilde av oppsettet ditt? Litt lettere å se hvordan det er gjort o.l da. :)

Du har ikke noe filter på altså?
 
Kunne jeg gjort, men får ikke til ;-) Har ikke pc tilgjengelig før i morra. Bruker telefonen nå. Legger ut bilder i morgen
 
Knekker fint 7-7.5 kg opp i en bb30 :)
Satte nettop en stout med 7.3 kg malt og endte med like over 70% effektivitet.
På det meste har jeg hatt 8kg oppi. Endte da med en effektivitet på 80%, men praktisk var det ikkje.
 
Veldig mye gode tips og tilbakemeldinger! setter pris på det! :)

Trenger også ett digitalt termometer , noen som har noen anbefalinger på noe som er brukende for en nybegynner? f.eks fra Clas Ohlson , biltema , jula o.l?
 
De fleste av dine spørsmål er blitt besvart i mange tråder her på BB30 delen av forumet. Så det er bare å lese litt igjennom så finner du mye bra info.

Men her har du ihvertfall mine svar.

1: jeg bruker den BB pumpa som de selger på ølbrygging.no Den virker veldig bra.
Men jeg er enig med Amarillo. Pumpe er strengt tatt ikke nødvendig. Har brygget like mange batcher uten pumpe som med. Resultatet blir stort sett det samme.

2: Står endel om gardena i denne tråden: http://forum.norbrygg.no/threads/gardena-koblinger-pa-bb30.11186/page-2#post-196428

3: De fleste som har byttet kraner har V1 eller 2. På V3 så trenger du ikke bytte krana.

4: Chillout har montert pid, og ssr på sin BB30 V3. Selv holder jeg på å kjøpe inn div deler slik at jeg også snart får pid.
Står om det i denne tråden: http://forum.norbrygg.no/threads/sk...l-min-bb30-gen-3-og-trenger-litt-hjelp.21101/

5: Trur det er stor enighet om at grensen er mellom 7 og 7,5 kg. Vi har en tråd hvor vi diskuterer mengde malt i BB30.
Den finner du her: http://forum.norbrygg.no/threads/store-mengder-malt-i-bb30.10332/

Vil også anbefale deg å melde deg inn i Norbrygg. Står også mye bra info på medlemsidene
 
Sist redigert:
Hei igjen og Tusen takk for all respons!

Ja ser at mange av svarene har blitt besvart før! Skal bruke søk litt mer aktivt!:)

Erlandresen: var litt lite det bildet , men har du filter / ekstra kran på?

Amarillo / roger_l : kan dere forklare fremgangsmåten uten pumpe? Synes ikke det var helt godt forklart I bb30 manual

Ja tenkte og melde meg inn:)
 
Har ikke filter. Tror den hadde gått tett ganske raskt i starten. Lar det isteden gå gjennom systemet og filtreres i maltsengen. Funker som snus!
Ut-slangen fra pumpa går til ett T-stykke. En vei går til manifoldet og en til en slange som spyler på utsiden av maltrøret. Slangen til utsiden er utstyrt med en kran som lar meg strupe denne. På denne måten kan jeg kontrollere mengden vørter som havner i maltrøret uten å måtte regulere pumpa, samt at jeg får fordelt deler av vørteren på utsiden av røret også.
 
Tilbake
Topp