Nytt brygg

Om en to ukers tid til skal jeg sett et nytt brygg. Jeg kommer til å gå etter oppskrift.

Min første Scottish Ale
En overgæret øl med en rimelig høj alkoholprocent. Øllet er dejlig mørkt med en udpræget maltsmag. Sættet indeholder følgende, som giver ca. 20 liter øl:

4,0 kg. tør ekstrakt Munton's
370 gram Cara-Crystal
80 gram chokolade malt
100 gram blad humle Saaz
1 stk. DCL SAFALE S-04 gær
Oppskriften er fra brygladen.dk
Men det er en liten ting jeg lurer på. Jeg har en 1318 London Ale Yeast III. Blir det veldig forskjell på gjæren i oppskriften og den jeg har?

Jepp, det er tørrgjær. Har prøvd den en gang og ble ikke kjempeimponert. Men 1318 er en flott gjær, det.

Første gangen jeg brukte flytende gjær gikk det rett i dass. Måtte hive på en pose tørrgjær for å få det til å gjære. Etter på det så har jeg vegret meg for å bruke flytende gjær. Etter å ha lest og spurt om råd ang. flytende gjær og starter, bestemte jeg meg for å prøve på nytt. Dette var for kort tid siden. Nå, har jeg endelig lært at tolmodighet lønner seg. Her etter skal jeg bruke flytende gjær til mine brygg. Nesten. ;D

Hehe. Vel, med flytende gjær bør man alltid lage en startkultur, siden gjærposen kan ha blitt utsatt for utallige påkjenninger i løpet av overfarten, og man aldri vet hvor god form gjæren er i.

Helt sandt det. Foreløpig ligger 1318 i kjøleskapet til oppbevaring intil jeg får bestilt råvarene til mitt nye brygg. Takker deg Joakim for dine positve svar :ilike:

Tilbake
Topp