Nytt bryggeri: Klostergården Håndbryggeri

Når jeg ser på bildene i reportasjen i Trønder-Avisa legger jeg merke til at det ser ut til at ølet tappes på flasker uten at det brukes flaskefyller. Er det riktig oppfattet, eller er det snakk om posering for fotografen? Det er vel en kjent sak at flaskefyller er et svært nyttig, eller rent ut sagt nødvendig hjelpemiddel, så jeg ville jo anta det siste.

Gahr skrev:
Leste nettopp artikkelen. Beæret over å bli nevnt!:) Og gutta har på seg Norbrygg-trøya. Gode greier. En finartikkel (med de sedvanlige upresisheter fra journalistens side), og god promotering av hjemmebrygging og Norbrygg.

Det ser forresten ut som om det blir endringer i alkohollovgivningen som skal gjøre det lettere for produseter å selge direkte til kunder for "take-away". Kommer dere til å nyte godt av det, eller vil dere da miste avgiftsfordelene deres?

Joda, Norbrygg-tskjorte, dongeri, tresko og hestehale er stort sett fast uniform. :)
Vi er jo enda i startfasen, og relativt ydmyke til å suge til oss kunnskap der vi kan, og å spre det glade budskap videre, og prøver å holde oppe den gode ånden som flere andre småskalabryggeri kjører på denne fronten.

Skulle gjerne hatt bildet fra dagen før reportasjen kom også, da var det et helsides oppslag med annonsering om saken i samme avis, dobbel Norbryggreklame og en kasse øl på skuldra. :)

Alkoholavgift viser seg å være gjeldende også ved gårdsbryggeri, men vi vil veldig gjerne selge take-away uten å måtte gå runden om statlig bevilgning.
Hvordan går det med denne saken nå egentlig?

Henning1 skrev:
Når jeg ser på bildene i reportasjen i Trønder-Avisa legger jeg merke til at det ser ut til at ølet tappes på flasker uten at det brukes flaskefyller. Er det riktig oppfattet, eller er det snakk om posering for fotografen? Det er vel en kjent sak at flaskefyller er et svært nyttig, eller rent ut sagt nødvendig hjelpemiddel, så jeg ville jo anta det siste.

Ølet som tappes på bildet, er et hjemmebrygg (krydderøl) fra 30-liters fat, og slurryen ble høstet for bruk til 200 liter juleøl.
Vi har drevet relativt aktivt med hjemmebrygging for egen og andres hygge, men også som en viktig del i utviklingen av gårdsbryggeriet.
Det var også litt posering for fotografen, men frem til vi flasket juleølet har vi tappet alle flasker manuelt, og limt på etiketter med limstift...
Nå har vi kjøpt oss en flaskefyller som tar 1 flaske i gangen (vakumprinsipp), og manuell etikkettrulle, begge fra Brouwland, mens korkingen foregår med vanlig bordkorker, så det er fremdeles ikke noe problem å forsvare navnet "Håndbryggeri", nei. ;-)
Flasking er forøvrig en av de større utfordringene, skal man ha et godt tappesystem som håndterer 400 flasker+ med minimal oksideringsfare, koster det fort 300.000. Vi har holdt kostnadene temmelig lave gjennom vårt første leveår, og det grubles jevnlig på hvilke steg som skal taes videre både med hensyn til større og mindre investeringer, forbedring av prossesser og form på driften.

Tilbake
Topp