Nytt bryggeri "VVS" (varmtvannbereder) bryggeri :-) (bilder)

syver

 
Har oppgradert fra en DIY "BIAB keggle" på 50 liter, som brygge ca 25 liter fedig vørt, til et DIY "VVS" utgave ala Speidel hvor jeg kan brygge ca 50-60 liter fesdig vørt. "VVS'en"  inneholder to stk 3 kW elemeter med egen kabel til hver slik at to kurser kan benyttes. Den styres av en BCS-460 via den kontrolboksen som er avbildet. To temp følere, en i bunnen rett over inntaket til pumpen samt en i toppen av mesken (se ene bildet) Pumpen er av Grunfos sirkulasjonstype.

Dyppkjøler i kobber med wirldpool til sirk av vørt. Maltrøret har mulighet for og flytte toppsil ned til halv bryggemengde slik at det kan brygges både 25l og 50l batcher. På bildene brygges jomfrubrygget, en Guinnesklone på 25 liter ferdig vare. Eneste problemet var at toppsilen er litt tynn så denne må forsterkes litt. Den bulet faretruende opp når pumpen settes på.
 

Vedlegg

  • tank2.jpg
    tank2.jpg
    179,5 KB · Sett: 646
  • tank-og-maltrør.jpg
    tank-og-maltrør.jpg
    152,9 KB · Sett: 628
  • kontroll.jpg
    kontroll.jpg
    215,2 KB · Sett: 618
  • maltrør.jpg
    maltrør.jpg
    161,8 KB · Sett: 618
  • kjøler.jpg
    kjøler.jpg
    94,1 KB · Sett: 615
Kjekt system.
Men jeg ville sjekket opp den pumpa mtp om den er næringsmiddelgodkjent. Det tviler jeg på at den er.
 
Pumpehus i støpejern og impeller i et eller annet plastmatriale, har hatt oppe og sett etter. Skal tåle 110 grader og sitte i vvs annlegg både drikkevannsiden og varmtvann. Burde ikke ikke være noe problem...
 
Huus skrev:
Grunfospumper blir ofte brukt i næringsmiddelgodkjente anlegg.

Det er riktig, men det er heilt andre pumper enn dette.

Så lenge plastbelegget/lakken i pumpa er heil og tett går det sikkert greit.
 
Flott anlegg. Jeg har laget tilsvarende og erfaringen er at det ble noe stort volum rundt maltrøret. Jeg måtte tilsette så mye vann i mesken at det ikke ble noe igjen å skylle med. Holder på å bygge om og dropper maltrøret. Setter rista i bunnen av tanken og bruker enda en gratis vvt til kokekjele.
 
Heisann
Her kommer oppdatering angående kjellerprojektet mitt. Har nå en tre bacher a 50 liter på dette. Ser ut til å fungere utmerket. Må male litt grovt pga maltrøret ikke skal tette seg så utbyttet kunne vel ha vært bedre. Har max kapasitet på ca 16kg malt av gangen.
Men enkelt å brygge på, enkelt å gjøre reint så jeg er godt fornøyd :)
Legger med noen bilder av den fenomenale heiseanordningen min for maltrøret. Biltema båtvinsj til 180 kr skrudd fast i vinnduskarmen m trinser i taket :)
 

Vedlegg

  • 20140714_150818.jpg
    20140714_150818.jpg
    59,4 KB · Sett: 180
  • 20140714_150750.jpg
    20140714_150750.jpg
    64,8 KB · Sett: 185
  • 20140714_150826.jpg
    20140714_150826.jpg
    75,4 KB · Sett: 175
  • 20140714_150900.jpg
    20140714_150900.jpg
    76,2 KB · Sett: 178
Har tatt noen bilder til av bryggeri og maltrør. Grunnen til det perforerte røret loddet på falskbunnen er at det hadde en tendens til å tette seg i maltrøret slik at jeg måtte få øket oveflaten for gjennonstrømning. Maltrøret skrues ned i midten av bryggeriet mellom elementene. Etter utmesking skrur jeg røret ut av gjengene og heiser det opp for avrenning og skylling. Håper du forstår, hvis ikke bare spør :)
 

Vedlegg

  • bryggeri med element og tempprobe.jpg
    bryggeri med element og tempprobe.jpg
    88,9 KB · Sett: 184
  • bryggeri med element og tempprobe2.jpg
    bryggeri med element og tempprobe2.jpg
    69,5 KB · Sett: 174
  • bryggeri med maltrør med falsk bunn.jpg
    bryggeri med maltrør med falsk bunn.jpg
    82,3 KB · Sett: 172
  • falsk bunn maltrør.jpg
    falsk bunn maltrør.jpg
    118 KB · Sett: 178
Egentlig ikke da alikevel vørten må pasere den samme "proppen" med malt. Slik som nå så så har vørten en mye større overflate og sirkulere gjennom malten på. Røret var litt lengre før men da fikk jeg for lite gjennomstrømning gjennom hele maltsøylen, mesteparten slapp ut på toppen og gjennom sidene i perforert røret, og det ble alt for dårlig utbytte. Nå kjører jeg pumpen i 10 min med 10 min pause gjennom hele mesketiden. Da får jeg rotet litt mere runt i maltsengen.
 
Tilbake
Topp