Jeg har nå lest meg sindig opp om og prøvd endel hjemmebrygging. Jeg startet opp med ølkit fra nøgne Ø og har vel nå stående ca 60 liter øl for flaskelagring. For det første: jeg satser alltid på høy OG ved å vaske samme vørter gjennom mesken flere ganger og bruke lite vann. Da blir ofte brygget mitt litt mindre enn oppskrift, men jeg kan justere høy OG med vann. Mitt problem er ekstremt mye bunnfall ved primærgjæring. På 15 liter kan opp til 2.5 være slurry. Jeg har gått over til BIAB med en 36 l kjele med tappekraner for rolig utvasking av malten, men det er fremdeles mye bunnfall. Jeg har hittil ikke fått ut mer en 80% av en oppskrift. Det er jo ingen krise, men jeg lurer på om jeg kan gjøre det bedre uten å kjøpe enda mer utstyr? Bryggselvgutta mente jeg måtte la mesken ligge helt rolig og helle vørter veldig forsiktig gjennom, som jeg prøver, men er det alt?
For det andre: når ølet har gjæret i 14 dager pleier alltid overflaten å være klar og gjærlåsen har vært musestille de siste 5 dagene. Om FG er spor on, er sjansen for flaskebombe minimal eller på FG være stabil i lengre tid?
Hva kan gjøres om brygg som skal ned til 1012 stopper på 1018?
For det andre: når ølet har gjæret i 14 dager pleier alltid overflaten å være klar og gjærlåsen har vært musestille de siste 5 dagene. Om FG er spor on, er sjansen for flaskebombe minimal eller på FG være stabil i lengre tid?
Hva kan gjøres om brygg som skal ned til 1012 stopper på 1018?