OG. SG og skalering av oppskrifter.

Hei folkens.

Jeg har lest litt bøker og prøvd meg frem. Det der med OG og SG blir jeg liksom aldri helt trygg på. Men er det nødvendig å bli proff på det? Jo, for å finne ut alkohol% kanskje. Kan noen fortelle meg en lettvindt måte å gjøre dette på? Ut fra bøkene virker det så "frem og tilbake"synes jeg. Og evnt hva som er viktig og ikke.

Samtidig har jeg spørsmål om skalering av oppskrifter. Jeg finner en del store oppskrifter som jeg har lyst til å teste, men jeg har en 30L, så da begrenses det litt på mengde :D Noen enkel måte å "runde av" oppskriftene på og få det til å passe til sitt utstyr? Også dette med skyllevann, det står ofte at en oppskrift skal ende med et vist antall liter, men det står hverken hva man skal begynne med eller skylle med :)

På forhånd tusen takk! Her er det masse dyktige folk ;)

Det er mye man kan finne ut ved å se på SG. ABV er opplagt. FG sier også noe om fylde (gjenværende sødme). En stabil SG over flere dager er eneste måte å være sikker på at gjæringen er ferdig.
Når det gjelder utregning av ABV osv fins det plenty verktøy på nettet, og ligger inne i all bryggesoftware. Bare vær flink og noter verdiene dine, så finner man fort ut av det.

Når det gjelder skalering er det bare å øke eller redusere etter et forholdstall (for 70% så mye øl; 70% vann => 70% av alt annet). Dette finner du også i det meste av bryggesoftware.

Hvor mye vann du bruker og hvor mye som inngår i enten mesk eller skyllevann avhenger veldig av både metodene du bruker og utstyret du brygger med. Hva slags oppsett har du? (Størrelse på kjeler, brygger du biab, ekstrakt/all-grain osv?)

Jeg er litt hybrid kanskje. Jeg brygger i 30L kjele med varmeelement, sirkulasjon og meskepose. Så det blir vel BIAB.
Jeg kan bruke et eksempel fra siste brygg:

20L vann (oppskriften sa 25L, men var redd det ville renner over når jeg hadde i malt)
3kg hvetemalt
2,7 Pilsnermalt
12g Horizon 60min
10g Saaz i 20min

total mesketid 60min

Så tok jeg ut meskeposen og hadde over 3L skyllevann på 80 grader. Helte skyllevannet i kjelen og oppkok i 90min. Burde kanskje hatt mer skyllevann som kompanserte med startliter?

Endte opp med 14l vørter til gjæring. og målte SG på 1060 ved 20grader, men målte etter at jeg hadde i gjær o_O
Oppskriften ville ha
SG 1052
FG på 1010.
IBU 14

FG og IBU vet jeg ikke åssen jeg måler o_O Haha...

IBU måler du ikke uten Lab-utstyr, så det beregner man ut ifra hvor lenge humlen kokes inn og hvor mye som brukes (og av hvilken bitterhet). Igjen, bryggesoftware, se om du finner en du liker (brewmate(.net) er enkel å bruke, mange foretrekker den mer avanserte beersmith)
Det du kaller SG(specific gravity) kalles, når den måles før gjæringen begynner OG (original gravity). FG (final/finishing gravity) er den samme målingen gjort når gjæringen er antatt å være ferdig (Her anbefales det å måle en gang per dag i to-tre dager for å være helt sikker).
I ditt oppsett ville jeg gjort som deg og skylt med 3-5 liter, avhengig av hvor mye du mangler for å nå kokevolumet du sikter på.

Edit: typo

Ok. Så SG er før gjæring og FG er etter gjæring eller mot slutten. En kode knekt :p Da kan jeg sikkert regne sammen disse og finne % :) Jeg får prøve meg på litt programvare og se hvordan det ender opp ;) tusen takk for hjelpa!

For å presisere: SG er et fellesbegrep for slike målinger. OG og FG er benevnelser på målingen på gitte tidspunkt (før og etter gjæring).
Lykke til :

Tilbake
Topp