Oh crap... Infeksjon

Dan Ove

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg brygget en Brown Ale som har stått til gjæring i snart 3 uker. Den ble gjæret med SafAle 04 og hadde OG på 1.046 samt en SG på 1.010.
I dag når den skulle flaskes luktet det surt å stikkende fra gjærbøtta. Den ser fin ut uten noe gugge på overflaten. Jeg lot den lufte seg litt i tilfelle det var CO2, men den luktet like surt etterpå.
Den smaker helt jævli surt og har en ekkel besk ettersmak. Jeg regner med den er infisert og bare å ofre til gjærgudene :)

Er det noe håp eller er det bare å helle ut?

Mvh

Dan Ove
 
Nå er det ikke helt unormalt at øl smaker bittert  ;)

Men  en brown ale skal ikke smake surt, så det kan nok tyde på at du har laget sneglemat.
 
av det jeg har lest rundt så er det unison enighet om at man ikke dumper. For eneste ølen man ikke får drukket er den man har helt ut.

La den stå en stund og se hva som skjer.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Takk for svar.

Jeg er enig i at det er dumt å slå den ut, men den smaker ikke bare litt surt, den smaker slike sure føtter man finner i smågodthylla. :)
Jeg tror derfor den ikke kan bli bedre med tiden.
Bare 3 dager etter at jeg laget denne satte jeg en IPA som ble flasket i dag. Den tror jeg blir knallgod.

Noen som vet hvorfor dette har oppstått slik at jeg kan ta lærdom av dette og bli bedre?

Mvh

Dan Ove
 
Jeg hadde fatet og gitt den noen uker,  men vet ikke om jeg hadde giddet flasking. En mellomting er jo å ha den over på sekundær gjæringskar uten å ta med gjærkaken, og la den stå så kaldt du har mulighet til et par uker før du smaker igjen. Infeksjon er jo pga urenslighet i et aller annet ledd, men om det er det som er problemet her er jeg usikker på, min erfaring med infeksjon er at det alltid dannes en hinne på overflaten - men jeg har veldig lite erfaring med det.
 
Dan Ove skrev:
Hei.
Jeg brygget en Brown Ale som har stått til gjæring i snart 3 uker. Den ble gjæret med Safale 04 og hadde OG på 1.046 samt en SG på 1.010.
I dag når den skulle flaskes luktet det surt å stikkende fra gjærbøtta. Den ser fin ut uten noe gugge på overflaten. Jeg lot den lufte seg litt i tilfelle det var CO₂, men den luktet like surt etterpå.
Den smaker helt jævli surt og har en ekkel besk ettersmak. Jeg regner med den er infisert og bare å ofre til gjærgudene :)

Er det noe håp eller er det bare å helle ut?

Mvh

Dan Ove

Hva bruker du til rengjøring, og hva bruker du til desinfisering?
 
Dan Ove skrev:
Erlendso skrev:
Hva bruker du til rengjøring, og hva bruker du til desinfisering?

Stoutrens og StarSan

Mvh

Dan Ove

Bør være gode produkt det.. Kildene til infeksjon kan være så mye rart, alt ifra sure oppvask-kluter som avgir en dråpe i feil retning til flygende maltstøv i rommet.

Jeg opplevde nylig at enkelte bacther fikk en dårlig bismak. Det viste seg at gjæringskarene mine var fullstendig utslitte, fulle av mikroskopiske riper. Etter at jeg byttet disse ut er alt på stell igjen.
 
Sannsynligvis så har du fått infeksjon pga urent utstyr eller at noe rusk han havnet i vørteren din etter kok. F.eks fra med hjelp av gjennomtrekk der du har brygget.

Hvis du fater så sett det på fat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Tilbake
Topp