• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

ØK: Stor falskbunn

Jeg har en 100l VVS-tank som jeg holder på å bygge om til meskekar, og som skal tilkobles et rimssytem. Jeg trenger en falskbunn til dette, og da jeg ikke har klart å finne ut hvor mye "dead space" jeg bør ha i forhold til den og den flowen på pumpen så må jeg nesten begynne å prøve meg frem.

Diameteren på tanken er ca. 50cm, og derfor tenker jeg å prøve med en falskbynn på ca. 40 cm. Dette er imidlertid ikke så lett å finne til noenlune fornuftig pris, men jeg synes å huske at et var noen her inne som kappet til flaskbunner i diverse størrelser til en pris som var ganske god?
 
Litt lite med 40 cm, synes 43 cm er passe til en Ø45 bereder, da blir volumet under silplate ca 5 liter, det er uproblematisk.
En Ø50 bereder har 20 liter volum under sveisen på "bunnpanna", en Ø45 har 15 liter.
 
De eneste som kunne levere en slik silbunn var Drag industri utenfor Bodø, ebay blir da uaktuelt, lignende bedrifter ellers i norga kan seff også det, Dra tok 900,- for en Ø 43 med 1 mm hull.
 
Er 5 liter passende mengde med Ø50 også, da? Nødvendig dead space henger vel sammen med hvor fort man kan resirkulere?
 
Ja, det har jeg. Og nei, det kan jeg overhodet ikke. Jeg har verken verktøy, ferdigheter eller skills til å lage noe slikt, og med tanke på tidsbruk ville det "kostet" mye mer enn å kjøpe en ferdig (og ordentlig laget) en for en tusenlapp.
 
Tilbake
Topp