OK, tror jeg har gjort en nybegynner tabbe

loebrygg

Norbrygg-medlem
Mistenker at jeg har missforstått det med koking av vørter med humle.
Har alltid innbilt meg at den skal holde 60 °C, det samme som meske temperaturen.
Hvor stor betydning vil det ha.

Det er snakk om en IPA fra partial grain, med 3 kg ekstrakt og bare 0,3 kg grain, så det skulle vel ikke ha så mye å si for noe annet en humle profilen?
Har brukt 40 g cascade (60 min) go 40 g (5 min) til totalt 12 liters brygg og skulle da ifølge BeerCalc havne på 60 IBU.

Nei, jeg har bare mesket 0,3 gg krystal malt, silt den go blandet med humla for så å holde 60 °C en time til

Da får du kanskje surøl  ;)

Joda, du må koke. Med ekstrakt er det ikke nødvendig med full 60 min kok alltid, men for å få utnyttet bitterheten i humle må du koke. OG ikke minst, du må koke for å unngå innfeksjon fra villgjær og andre ting som bor på malten du trekker/mesker.

Foreslår at du leser how to brew av j.palmer fra perm til perm så vil du få litt bedre forståelse av prosessen.

Reduser trykket nok så får du det til å koke ved 60C  ;D

Største faren ved akkurat dette brygget er at du har nok ikke eliminert faren for infeksjon veldig effektivt. Men, lesson learned og kast ikke før du har smakt  :klovn:
Blir kanskje som du sier mer aroma fra humlen og lite bitterhet, men kanskje det blir godt.

Siden du ikke har fått kokt ut DMS-en var vørteren tror jeg nok du kommer til å få usmak på brygget ja, samt en grei infeksjonsfare.

Du får nok ingen IPA da øllet ditt kommer til å bli veldig lite bittert. Men må jo bli drøyt mye god humlearoma  ;D

Du har nok gjort en tabbe, men det er vel verdt å la det stå tiden ut, og se om du unngår infeksjon. Men, kommer det ett lag av mugglignende materie på toppen, eller om det lukter/smaker funky, så ville jeg ikke gidda å flaske det.

Hallstein skrev:
Han sier selv her at han har mesket 300g korn. Så det er egentlig en Partial Mash.
Ja, så det, men det var krystallmalt. Det er vel mest fra pils- og palemalt man kan få dms fra. Jeg har litt trua på at det kan bli øl ut av dette :)

Tilbake
Topp