Øke bitterhet og humlesmak under gjæring

Har nå satt etil ekstrakt kitt fra brygg selv og har satt dette settet flere ganger (Columbus APA) og synes det er et godt øl, men kunne tenke meg noe mer bitterhet og humle smak som man kan få ved en ipa.
Finnes det noen måter å gjøre dette på?
Kan nevne at jeg skal tørrhumle godt med citra
 
Var innom brygg selv å hørte og da kokte jeg humle i vann som man ville gjort ved vanlig brygging og tilsatte før tørrhumle. Så får man se åssen det blir
 
Var innom brygg selv å hørte og da kokte jeg humle i vann som man ville gjort ved vanlig brygging og tilsatte før tørrhumle. Så får man se åssen det blir
Det vil nok fungere fint for å øke bitterheten. Prøv å koke en pellet i litt vann og smak på det. Det blir voldsomt bittert.
 
Flasket ølet i helgen og må si at foreløpig smaker det veldig bra!
Kokte opp halvparten av hva det ville vært med simcoe og citra i en ipa jeg har brygget selv og tilsatte sammen med tørrhumle og 1 kg med mangopuré

Blir spennende å ta første skikkelige prøvesmaken når karboneringen er ferdig
 
Måtte vanne ut vørter ganske mye mer enn jeg trodde. Pitchet gjær i går. Går det greit å tilsette en humle te for å kompensere manglende bitterhet nå eller evt ved tapping?
 
Måtte vanne ut vørter ganske mye mer enn jeg trodde. Pitchet gjær i går. Går det greit å tilsette en humle te for å kompensere manglende bitterhet nå eller evt ved tapping?
Litt avhengig av hvor mye IBU-tap det er snakk om hadde jeg droppa å bry meg om det. Med mindre du allerede lå lavt, da.
 
Skulle vært 20 IBU, ble 15 etter utvanning. Ølet var nesten utgjæret, og et hadde definitivt godt at litt mer humlepreg. Lagde humle te som ble tilsatt.
På det lave nivået er nok det en merkbar forskjell, ja. Men om det var snakk om å gå ned til 40 fra 45 hadde ikke vært bekymra. Den forskjellen trur jeg ikke er merkbar.
 
Tilbake
Topp