Øke mengden vørter BIAB

Er nå på mitt 6. brygg og har en ide som jeg lurer på om er helt høl i huet eller ikke.
Jeg brygger BIAB og har en gryte på 20L, og stort sett havner jeg 11-12 liter vørter til gjæring. Har lyst til å få mest mulig vørter ut oglurer på om dette er en farbar vei:
Jeg øker mengde malt slik at jeg har riktig OG etter å ha skylt meg opp til 19 liter etter mesking, så fyller jeg på igjen den vannmengden som koker bort, slik at jeg har 18-19 liter igjen etter endt koking.
Det jeg har tenkt til å prøve nå er å ta en oppskrift som er beregnet på 25 liter og så gange alle ingredienser med 0.75.
Kan dette funke??

Det er fullt mulig å brygge på denne måten, men det kan fort bli vanskelig å meske når kornmengdene blir store.
Lykke til :)

Det går brillefint.

Du kan også prøve å brygge ølet enda litt sterkere for så å tynne ut litt i kokekjelen og så et par liter i gjæringskaret.
Husk at du må humle litt kraftigere når du tynner ut. Man tynner ikke bare ut sukkeret men også bitterhet, smak og aroma. Jeg tror som tommelfingerregel at du kan øke mengdene på 60 15 5 og 1 min med like mange prosent som vann du tynner ut med. Da vil du havne i nærheten tror jeg. Eller bruke en kalkulator som har funksjonaliteten.

Jeg brygger BIAB og har den siste tiden justert med litt kokende vann mot slutten av kokingen. Hvis du vet sånn ca hvor høyt vannet i gryta er når det gir ønsket volum i gjæringbøtta er det enkelt. Men husk å tilsette kokende vann, ellers stopper kokingen ganske fort!

Jeg er fortsatt uerfaren, og har "brygget" mye ekstrakt. Jeg har da kokt opp 3-4 liter vann, helt i coopers-boksen og evt sukker/spraymalt, og fylt på med kaldt vann fra krana. Det har blitt øl hver gang.

Hvis man har brønn så er det vel anbefalt å koke vannet, men at vanlig springvann er lotto da skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke er millionær nå.

Edit: Ser nå at det her ikke var den tråden som diskuterte vann fra krana ;-)

Da fulgte jeg planen og fikk ca 18L til gjæring, så metoden funket. Men det er en ting jeg ikke kan fatte og begripe... Oppskriften jeg fulgte var Wit fra Ægir, og dette var ingrediensene: Pale Malt 1,5kg, Hvete malt 1,13, Torrefied wheat 490g, Munich Type 1kg, Havremalt 260g. Jeg hadde forventet et lystøl rundt 6-8 EBC, men det som står til gjæring er mørkt som pokker (35 EBC?) hva i all verden har gått galt? Har BryggSelv blandet feil eller har jeg gjort noe jeg ikke skulle ha gjort...?
Eller er det Palemalten som gjør den så mørk? Er det Ægir som har lurt meg kanskje? (oppskrift fra "Ølbrygging fra hånd til munn")

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    115,8 KB · Sett: 38
Det ser mye mørkere ut når du har det i dunken siden du ser "gjennom" en mye større mengde vørter enn det du ser gjennom et glass.

Men kok (hardt/lett) og Ph har også innvirkning på fargen. Dessuten vil wit-gjæren som er lavflokkulent gjøre det lysere når den først får formert seg også.

Jeg tok akkurat en liten test ut med en pipette og fargen der var ikke så halvgæli. Det er mye å lære i dette faget skjønner jeg, og dette forumet er et helt rått.
Takk for svar!

Enig med Håvard. Har hatt et øl som startet som mørkebrunt, ble rødt, og deretter strågult. Mye skjer under gjæringen...

Bare at gjæret flokkulerer gir drastiske forskjeller i utseende. Er det så nøye uansett? Smaken blir nok god skal du se ;) Du får bare justere navnet etter farven ;)

Flasket batchen i dag, og fargen var lys og fin gjennom silikonslangen i hvertfall. Men takk Håvard, det kan jo være en ide for fremtiden det å velge navn når man jekker :)

Tilbake
Topp