1Morten
Norbrygg-medlem
Jeg tror jeg gir opp. Dette er uinteressant. Du troller.
Er vel alter egoet til mr undergjæret.
Jeg tror jeg gir opp. Dette er uinteressant. Du troller.
Er vel alter egoet til mr undergjæret.
I så fall er det den teiteste undercoverjobben ever.
Om vi glemmer trollene, så er jo likevel temaet "oksygen og startere" interessant. Kai Troester/Braukaiser kikket for noen år siden litt på det. Her er forsøkene han gjorde: http://braukaiser.com/blog/?s=starter+oxygen&submit=Search
Mer oksygen gir mer gjær, men det ser ut som om kvaliteten lider. Starter med gjærlås hele veien er forøvrig heller ikke bra. Jeg lurer på om dette - eller tilsvarende forskning av andre - kan være det som ligger til grunn for Palmers råd i siste How to Brew om å ta starteren av røreren og sørge for å blokkere all oksygentilførsel etter at halvparten av den beregnede tiden er gått.
Hallo. Det du sier er feil @Beant. Les en bok om emnet, du går i mot ALL vedtatt litteratur om emnet. Se på det som å gjøre en kvinne gravid og slutte å gi henne mat. Det blir ikke noe barn (eller kone) etter en stund. Kona må ete for å at avkommet skal bli levedyktig. Gjærceller følger akkurat samme prinsipp. De trenger energi for å produsere avkom. De fermenterer for å produsere avkom. Når gjær fermenterer får du synlig aktivitet i form av kullsyre som går ut av løsning. Energien frigjort i fermenteringsprosessen må ta veien en plass i følge relativitetsteorien.
Observer også fargen på en gjærstarter fra synlig akitvitet blir lagt merke til og til den er utgjæret. Det går fra relativt blank væske til melke farge.
Takk, det var faktisk en link som beskriver delvis det vi opplever, økt gjærmengde.Om vi glemmer trollene, så er jo likevel temaet "oksygen og startere" interessant. Kai Troester/Braukaiser kikket for noen år siden litt på det. Her er forsøkene han gjorde: http://braukaiser.com/blog/?s=starter+oxygen&submit=Search
Mer oksygen gir mer gjær, men det ser ut som om kvaliteten lider. Starter med gjærlås hele veien er forøvrig heller ikke bra. Jeg lurer på om dette - eller tilsvarende forskning av andre - kan være det som ligger til grunn for Palmers råd i siste How to Brew om å ta starteren av røreren og sørge for å blokkere all oksygentilførsel etter at halvparten av den beregnede tiden er gått.
Jeg forstår ikke sammenhengen mellom din gravide kvinne og gjær. Det er aldri snakk om å slutte å gi gjæra mat. Det er snakk om at gjæra ikke lengre formerer/deler seg, men heller lever "kun" for å spise etter at den primære formeringsfasen er over. Den går over i stationary phase (vet ikke noe norsk navn på dette). Det at gjæra fortsetter å fortære sukker betyr ikke at den samtidig formerer seg.
Å dra inn relativitetsteorien blir bare for dumt, et forsøk på ett eller annet billig poeng fra klanen?
Pga av at magnetrører effektivt slår ut Co2 er ofte fargeforandring i starteren eneste tegn på at gjæringa er i gang, og det er tid for å avslutte. Som sagt gjelder dette primært startere som skal pitches videre opp.
Jeg synes dere benytter veldig ufine hersketeknikker under diskusjon. Sånn ferdig med det.
Dere beskylder meg for å gå mot all litteratur og å drømme sammen mine meninger. Jeg var for 8-10 år siden veldig interessert i gjær og gjærbehandling. Jeg leste alt jeg kom over fra meninger til vitenskaplige artikler. Det dere hevder nå står i sterk kontrast til det jeg lærte da. Når jeg nå søker opp info på nytt finner jeg eksakt de samme opplysningene som før. I hovedsak at gjær trenger oksygen for effektiv formering, og formeringsraten er direkte relatert til oksygennivå (gitt ellers like forhold), og at formeringen vil bli kraftig bremset når oksygenet er brukt opp. Formeringen skjer i hovedsak før gjæringsfasen med en glidende overgang.
Lett forståelig artikkel: https://www.morebeer.com/articles/lifeofayeast
En til der det skrives greit i forordet hva som skjer. Legg spesielt merke til tabell II som viser hva som skjer hvis man foretar en 2. oksygentilsetting etter 24 timer: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1962.tb01863.x
Jeg vet ikke helt hvor dere har deres meninger fra, annet enn at dere driver å refererer til bøker jeg ikke har. Kan det som skrives misstolkes eller overtolkes?