oksygenering av vørter

Hei!
Er det noen her inne som har noen gode tips til oksygenering av vørter på en billig måte? Ser at man for kjøpte slike oksygenflasker. Men disse er vel til en gangs bruk? Det blir jo litt kostbart etterhvert.. er det noen andre fine metoder? Prøvde meg med balansebrett, men det var litt lite og usloid så var vanskelig og holde gjæringsbøtta oppå det.
 
Lurer på en ting til!
Karbonering av øl. Jeg skal ha 6 gram pr liter og har 21 L øl, altså totalt 126 gram. Men hvor mye vann trenger jeg til sukkerlaken? Og når jeg har stikket det om til nytt gjæringskar, trenger jeg og røre i ølet for å blande det?
 
Husk at du kommer neppe til å stikke om alt, så du trenger mindre sukker. Bruk 2-3 dl eller noe. Legg laken i først og tapp oppå laken så det blander seg godt.
 
Husk at du kommer neppe til å stikke om alt, så du trenger mindre sukker. Bruk 2-3 dl eller noe. Legg laken i først og tapp oppå laken så det blander seg godt.

Takk igjen! Hvor mangle liter tror du jeg kan se bort i fra? Det er ganske nøyaktig 21 liter i gjæringskaret nå.
 
Du må bare se hva som er oppi der. Det varierer med hvor mye trub og humle som ligger oppi der.
 
Oksygen trenger ikke være så dyrt.

Jeg kjøpte regulator og oksygentank hos Jula.

Regulatoren fins ikke i vanlig sortiment, og må bestilles som reservedel (MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 (best.nr. R020334))
Oksygenflasken har de i butikken.

Komplett pris for regulator, oksygentank, slange og brusestein havnet på Kr.850,- (Kr.252 for regulator, og Kr.299 for oksygentanken).

Trenger ikke bli så veldig dyrt. -Gleder meg til å prøve ut systemet i helgen.
 
Oksygen trenger ikke være så dyrt.

Jeg kjøpte regulator og oksygentank hos Jula.

Regulatoren fins ikke i vanlig sortiment, og må bestilles som reservedel (MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 (best.nr. R020334))
Oksygenflasken har de i butikken.

Komplett pris for regulator, oksygentank, slange og brusestein havnet på Kr.850,- (Kr.252 for regulator, og Kr.299 for oksygentanken).

Trenger ikke bli så veldig dyrt. -Gleder meg til å prøve ut systemet i helgen.

Blir vel ca samme pris hos bryggselv. Og man slipper å bestille reservedeler.
https://m.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/oksygenering
 
Tilbake
Topp