Oksygenerings sett selvbygg

Hei
Det var litt styr og stell med å få lagd ett komplett oksygenerings sett med oksygen flaske, brusesten, regulator og flow-meter, så jeg tenkte i forumets ånd om frihet, likhet og brorskap at jeg skulle forklare hvordan det ble gjort her. Vel først var det best å peis på og bare kjøpe delene så får jeg det nok te til slutt tenkte mannen i god "happy, go lucky" stil. Brusesten og regulator ble kjøpt på Bryggselv siden mitt lokale bryggeasyl ikke hadde dette (trodde jeg). Oksygen flaske blir ikke sendt i Posten, men var intet problem for O2 flaske typen på Jula er vel den eneste på markedet, til og med håndverkere kjøper denne i DYRE dommer på sitt lokale håndverkerasyl....
Regulatoren gikk rett på flasken. Så var det flow-meteret, dette er det ingen som har i butikk i Norge som jeg kunne finne, så da ble det eBay, ved Mr. Cheng Li Rong på
http://www.ebay.com/itm/LZQ-2-0-3LP...l-valve-for-Oxygen-conectrator-/271872484319?
Søk evt. bare på: LZQ-2 ,0-3LPM Oxygen flow meter with control valve for Oxygen conectrator
Duppedingsen kom hendig innpakket fra det fjerne østen på 2 uker med free shipping og alt for 98,- kr.
Nippelen på regulator er 4mm og på flow meteret 8 mm, så 2 slangestubber på 5/16" og 3/16" ble stappet i en John Guest 5/16 til 3/16 rett reduksjon og deretter tredd på (5/16" går på 8mm kun med god oppvarming i varmt vann, men da sitter den godt!). Brusestenen kom aldri for den var utsolgt på lager, har enda ikke fått den, men de hadde brusesten på Vestbrygg allikavel, så da kjøpte jeg heller den! :) Den var påmontert ett passelig langt stålrør av behørig kvalitet, det virket kjempe kult så slipper man og stå å røre i vørtene med en silikon slange som bukter og krøller seg alle veier! Betydelig høyere trollmann faktor over denne! Slangen ut av flow-meteret og inn på brusesten stangen var en 10mm slange med tykke vegger på 1 meter som passet, kvitteringen ikke noe mer. Tilslutt var det sløyd time, fant ett tilovers benkeplate kapp i heltre bøk, og kappet til 2 stykker på 20x15 og 20x40, de burde vært 25x15 og 25x40 så ikke flow-meteret stikker ut på siden, men det var det jeg hadde. Minste stykke i bunn som base og så monterte jeg O2 flaske, slanger og flow-meter på denne. O2 flaske festet jeg ved å skru fast ett kort (5cm langt) hullbånd loddrett i bakkant topp av flaske og så hadde jeg en en stor slangeklemme inni det så den står fast ut. I bunnen av flaske borret jeg halvveis ned i basen med ett hullbor og meislet ut treet slik at bunnen står fast nedi dette hullet! Voila! Alt fønket i beste Wizard of Oz stil, så nå tar mannen øllet og koser seg med det.20161012_154547.jpg
20161012_154553.jpg 20161012_154634.jpg 20161012_154649.jpg
 
Litt av en innretning. Pent. Selv har jeg bare stripset fast flowmeteret til flaska. Føler det er ganske mobilt
 
Hei ja denne er mobilt bærbar kun med fast klype :) Setter han på bordet ved siden av gjæringsspannet så kan jeg finjustere flow-meteret samtidig så jeg snurrer tryllestaven :-D
 
En innretning for å glede damene med andre ord. Ja min løsning er to hender på flaska for å holde og justere.
 
Ja sannelig med to hender på flaska har du ikke mye tilgjengelig igjen til å glede damene :-D Men fra spøk til revolver brukte den idag igjen og det er bra at den står støtt så man har litt slingringsmonn til å snurre tryllestaven...
 
Tilbake
Topp