Øl i mat

Lammebog i stout.

Man tager en stk framfot av lam (aka lammebog) og krydrer den. Rosmarin/timian/hvitløk er min favoritt. Den kan godt ligge over natta, og man kan godt legge den i stout da også. Fungerer fint om man ikke gidder dette.

Legg foten i ovnen på 250-300 grader. Gjerne varmluft/grill. Rist med langpanne under. Ideen er å lage en stekeskorpe. Tar ca 15 minutter. Snu den et par ganger. Kan også gjøres i stekepanne, men ovn er enklere, og da kan kokken drikke øl mens han/hun ser på at foten brunes.

Skru varmen ned til 170 grader. Legg foten i langpannen. Hell på en flaske stout. Hiv i noen hele hvitløksbåter. Dekk med et par lag aluminiumsfolie. La den stå i knappe 4 timer. Lavere temperatur og lengre tid om man har tid. Kjøttet faller fra beinet når den er ferdig.

Stouten/skyen kan brukes til saus (+ fløte + creme fraiche el.l). Kan bli litt bitter, så ikke bruk all kraften, og tilsett noe sukker om nødvendig.

Rotmos og/eller potetmos passer godt til. Merk at dette kjøttet er ekstremt mørt, saftig og gjennomstekt. Kan ikke skjæres som en bakfot (aka lammelår). Rives av med to gafler. Himmelsk godt.
 
Her om dagen kom barsjefen med et knippe Westmalle Trappist, og spurte om jeg kunne gjøre bruk av dem på kjøkkenet, -de var "gått ut på dato"..

Jeg hadde akkurat fått inn en ladning nyslakta kje fra Jostein Kvaole i Sogndal, og så straks en logisk kobling:

Legg lår eller bog av kje i langpanne eller stor ildfast form.  Ha i løk i store båter, grovhakket hvitløk, fersk rosmarin, grovkuttet bladpersillestilker.  Heller over raust med Westmalle Trappist og noen dl olivenolje.  Salte og peppre, og dekk godt med folie.  Det bør være så tett som mulig, slik at alle godsakene sirkluerer rundt kjøttet og gir det smak.  Putt det i kald ovn, sett temp på 200 varmluft.  Når ovnen har nådd target, la det stå 10 min på 200, skru ned til 150 og sjenk den siste Trapisten i glasset.  Ferdig etter en time eller to.  Server med bakt glasert persillerot og mandelpotetmos.  Bruk sjyen som saus.  Bon appetit!
 
kokkenrolv skrev:
Her om dagen kom barsjefen med et knippe Westmalle Trappist, og spurte om jeg kunne gjøre bruk av dem på kjøkkenet, -de var "gått ut på dato"..

Jeg hadde akkurat fått inn en ladning nyslakta kje fra Jostein Kvaole i Sogndal, og så straks en logisk kobling:

Legg lår eller bog av kje i langpanne eller stor ildfast form.  Ha i løk i store båter, grovhakket hvitløk, fersk rosmarin, grovkuttet bladpersillestilker.  Heller over raust med Westmalle Trappist og noen dl olivenolje.  Salte og peppre, og dekk godt med folie.  Det bør være så tett som mulig, slik at alle godsakene sirkluerer rundt kjøttet og gir det smak.  Putt det i kald ovn, sett temp på 200 varmluft.  Når ovnen har nådd target, la det stå 10 min på 200, skru ned til 150 og sjenk den siste Trapisten i glasset.  Ferdig etter en time eller to.  Server med bakt glasert persillerot og mandelpotetmos.  Bruk sjyen som saus.  Bon appetit!
+1

kje er vel noe av d beste kjøtt som finnest
 
Henning1 skrev:
Min versjon av brød med mask bakes slik:

1000 g hvetemel
250 g grovmalt rugmel
5 dl drenert og komprimert mask
1 dl honning (rundt 100 g (?) sukker går vel også, men honning gir nok bedre aroma)
1 spiseskje salt
4,5 dl vørter - ca 1.040 - kan godt lages med ca 40-45 g spraymalt utrørt i vann
1,5 pose tørrgjær

Hvetemel, rugmel, salt og tørrgjær blandes godt sammen i en stor bakebolle. Tilsett og rør inn mask.
Rør inn honning i vørteren, varm blandingen til drøyt 40 ºC ("håndvarm).
Bland inn væsken i det tørre, elt godt. Tilsett vann eller mel om deigen er for tørr eller for fuktig. Skal ikke være merkbart klebrig.
Strø over litt mel og sett deigen til heving en times tid, gjerne lunt og dekket med folie og håndkle.
Lag to avlange emner og legg i smurte 2 l bakeformer, trykk ut så formene fylles godt i hjørnene. Kan også stekes rett på bakeplate, uten former.
Sett til heving igjen ca 40 minutter, under håndkle. Etter hevingen bør emnene "punkteres" med gaffel over hele oversiden, 10-12 stikk. Da unngår man at det oppstår en luftlomme under toppskorpen.
Stekes i ovnen på 200 ºC i ca 50-55 min.

Og det var vel det. Håper og tror det vil smake.

:skitbra: Denne skal testes!
 
Har alltid ei flaske bokkøl i sammen med skyen under pinnekjøttet. Heller det i når det er enhalv time igjen. Blir kraftig og god smak fin farge.
 
Tilbake
Topp