Øl med silke-munnfølelse

Var forøvrig nylig en diskusjon på samme emne på homebrewtalk.com. Tråden strekker seg over 15 sider og det ble ingen konklusjon. Alle tipsene over ble nevnt, pluss noen fler som klorid/sulfat forhold og pH
Ifølge amerikanerne skulle det være spesielt bra munnfølelse i øl fra Hill Farmstead Brewery, sjefsbryggeren der holdt kortene tett inntil brystet når det gjaldt vannbehandlingen ved bryggeriet,
"Well, Shaun responded, but he wasn't terribly forthcoming: "All of our beers have a unique profile - and each are adjusted accordingly. Some are heavier on sulfate, some less. All have chloride. It's a process of trial and error to achieve that which best suits your taste.'"

Virker som dette er mere kunst enn vitenskap :)
 
Den tråden har jeg lest flere ganger ja. Kanskje jeg bare skal sprette noen øl og tilsette sulfat og klorid om hverandre. Hadde helt glemt at det skulle prøves.
 
Fekk eit innfall om akkurat dette undervegs i mi siste bryggeøkt, kor eg enda med å tilsette 15% havregryn i ein heller standard IPA med c-humler. Har tidlegare hatt god erfaring med auka munnfølelse og havregryn.
 
Tilbake
Topp