Øl med silke-munnfølelse

Jeg tenker at dette skal bli noe jeg skal prøve å jobbe meg mot etterhvert..

Etter at jeg smakte Brett Saison fra Boulevard i fjor vinter så har den tanken om den munnfølelsen ligget litt i bakhodet mitt en stund. Det var som å drikke silke, på en god måte. Jeg vet denne var med brett, men vil prøve å få til silke uten brett...

Jeg skjønner at man kommer langt med å justere vannet. Frem til jeg får sendt det til analyse tenkte jeg å spørre etter noen generelle ting. Har frem til nå fulgt Gahrs tabell.

CaSO4, fremhever humla sies det, men stemmer det ikke mer at det demper maltsmaken, og fremhever bitterheten, ikke selve humla?

CaCL, skal fremheve maltsmaken, men hvorfor? Er det noe annet enn evt bitterhet den demper? Jeg tenker som så at du kan ikke fremheve mer av noe som er der, men du kan dempe noe annet som kan maskere for noe annet.. Hvis dere skjønner.


Hvis jeg lager f.eks en IPA, og i motsatt retning av Gahrs tabell tilsetter CaCL, antar jeg at humlesmaken fortsatt vil være der? Men bitterheten blir dempet, fordi noe annet ved malten kommer lengre frem i bildet? Eller?

Konkrete spørsmål, men hvis det finnes noen andre triks til å få frem denne myke/ilkesmaken så rop ut. Vet at forskjellige kornsorter (flaket whatever, hvete etc og slik hjelper) Men hva mer?
 
Jeg opplever noe av den samme silkefølelsen av en del belgiske øl, særlig gode dubbels. Jeg mener at vellagret og ganske hardt karbonert øl gir en flott silkeakitg munnfølelse. Har selv fått det til på både tripel og dubbel.
 
Det med høy karbonering gir gentlig motsatt følelse synes jeg. Med høy karbonering så får du denne stikkende følelsen på tunga.
 
Ikke når ølet heller mot den søte siden, og boblene er veldig små og fine. Jeg mener det er dette som også gjør mye av susen i saison brett som du nevnte.
 
Ikke når ølet heller mot den søte siden, og boblene er veldig små og fine. Jeg mener det er dette som også gjør mye av susen i saison brett som du nevnte.

Der åpnet du opp en kanne med mark, i mangel på et bedre norsk uttrykk... Små og fine bobler, hvordan mener du man får til dette?
 
Der åpnet du opp en kanne med mark, i mangel på et bedre norsk uttrykk... Små og fine bobler, hvordan mener du man får til dette?
Haha. Jeg har egentlig ikke peiling, men som nevnt har jeg fått det til med hardt karbonerte belgiere som har stått en stund. Mener tripelen min er der, skal sjekke i kveld.

Saison med litt funk pleier ofte også å ha silkete munnfølelse og mye/fin karbonering. Har en bretta saison som skal flaskes om en uke eller så, blir spennende å se hva det blir av den.
 
Tripelen min er bekreftet å ha silke-munnfølelse. Den ble karbonert med 12g sukker per liter. Nå har den stått siden november. Når du heller den i glasset får den ganske vanlig skum, men forskjellen ligger i hva som skjer når du tar en slurk. Ølet bobler opp og blir luftigere i munnen, noe som for meg gir en silkeaktig glatt og fin munnfølelse.

2015-06-27%2022.41.42.jpg
 
Vel, jeg flaskekarbonerer ikke og får helt noia av tanken på å la f.eks en IPA stå i romtemp i en uke.

Det må kunne gjøres noe i prosessen, jeg tenker mest på vannjusteringer.

Ingen som har noen formeninger om det jeg nevnte først med kalsiummklorid vs kalsiumsulfat?
 
Det stemmer, eller.. IPA'er og Pale ales og slikt kjøper jeg ikke der lengre, det jeg kjøper er ting jeg er nysgjerrig på bortsett fra de typene, litt leit egentlig. F.eks synes jeg ikke Tank7 som skal være ganske hoppy gir meg det inntrykket, får mer fenoler av den enn humla (amarillo?)
 
Kan alkohol være en del av løsningen? Alle ølene jeg har foreslått er over 8%. Drikker nå en RIS og den er også silkeaktig. Brygget for ca et år siden.
 
Tviler. RIS er jo ganske myk pga FG, har laget noen 8 abv saisons og lignende som ikke har vært så myke.

Brygget for ett år siden ja, jeg må klare å ta vare på øl, jeg har ingen back-katalog hjemme.
 
Rimelig sikker på at jeg er ute etter vannet først og fremst... For å få silken jeg er ute etter.
 
Tilbake
Topp