Øl Og skum i gjærlåsen

Hei, jeg har en helt lik gjærlås som i denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/glemte-en-del-av-gjaerlasen.46649/ . Jeg setter mitt første brygg og den har stått i ca 1døgn , det har nå begynt å skumme øl oppi gjærlåsen og det skummer litt over. Er dette normalt ?
Ja, skjønt det er helst gjærskum som ekspanderer. Ølet utvider seg jo ikke. Men det kommer med litt øl sammen med gjærskummet, så det er vel det som samler seg opp. Jeg bruker ikke den typen gjærlås, så jeg har ingen erfaring med akkurat det.

Hvor mye frirom hadde du i gjæringskaret, og hvilken gjær bruker du? Ulike gjærtyper oppfører seg ulikt, og noen er veldig ekspansive, sånn at det nesten er umulig å unngå det du opplever nå. Da monterer man en "blow off", dvs. du setter en slange der gjærlåsen er nå, og lar den gå ned i et kar med væske. Da fungerer det som gjærlås, og samtidig transporteres gjærskummet ut uten at det blir noe søl av det.

Noe frirom må du alltid ha, men de fleste gjærtyper greier seg med 4-5 liter. Noen trenger mindre. Jeg har gjæra pils med så lite som halvannen liter frirom, og det har gått greit uten blow off.
 
Takk for svar! Gjæren er lalbrew verdant ipa. Hadde frirom på 10l ca
hehe - den kan skumme kraftig, ja. Jeg er ikke overraska.

Du kan høste gjæren, også. Spa den over i et godt reingjort og desinfisert kar , og sett det i kjøleskap. Finere gjær får du ikke. (Men dette er kanskje ikke noe du skal gjøre med det første brygget ditt. Du skal være ganske trygg på rutinene dine før du gjør det.)

Lykke til, forresten:)!
 
Tilbake
Topp