Øl på fat og transport

Prøvde å søke meg frem til svaret – uten hell. Beklager hvis dette er noe som er besvart tidligere.

Uansett: Om en liten stund skal jeg kjøre fra Arendal til Oslo, og planen er å ta med et fat (Cornelius, 19 liter) med øl. Ølet er ikke karbonert med hjelp av sukker, men gjennom CO2-tank. Ølet skal drikkes dagen etter kjøreturen, så det får ikke "hvile" mer enn mellom 12 og 18 timer. Vil det bli grumsete og fælt (eller på noen måte bli negativt påvirket) på grunn av risting i bilen? Vil det miste "futten" etter fire timer med risting i bilen?

Tror det skal en del til før du greier å virvle opp bunnfelt gjær ved normal biltransport. For sikkerhets skyld kan du jo alltids tappe av litt øl før du drar, da får du nok med en del gjær. Dersom du setter fatet kaldt ved ankomst og over såpass lang tid vil nok ikke dette være noe problem, det er i alle fall min erfaring.

Da høres det jo ut til å bli grei skuring :) Takk for svar!

EDIT: Bør jeg kople fra CO2-tanken under transport, eller bør det være trykk på hele tiden?

Dersom ølet allerede har karboneringen du ønsker og fatet er tett (spray på f.eks starsan eller annen skummende væske rundt inn/ut og lokket og se etter bobler) er det ingen vits å ha co2 tilkoblet.

Tilbake
Topp