Øl som "bruser" seg ut

Hei har en kaffestout som har stått på flaske i noen mnd, opplevd på noen av de siste flaskene jeg har åpnet. At ølet skummer veldig når jeg heller det på glass, helt til ølet blir flatt. Opplever også at når jeg jekker korken så begynner det og skumme over etter et par sekunder. Ingen usmak i ølet da. Kan det rett og slett bare være overkarbonert?
 
Noen øl gjør dette. Har hatt overkarbonerte øl som ikke gjør det. Min teori, som utmerket godt kan være feil, er at øl som har mye partikler i seg gir masse rom for bobler til å utvikle seg (ref cola og mentos, eller prøv noen saltkorn i øl) Når gjæra virvles opp skjer det samme. Gjærflakene gir et punkt der bobler kan utvikle seg og så er det i gang. CO2 går ut av løsning raskt og ølet blir flatt. God kjøling av ølet motvirker dette.

Jeg har flere ganger opplevd at ølet bruser seg ut av flasken uten å være infisert.

mvh
Bårdd
 
  • Like
Reaksjoner: Tjt
Smaker veldig godt. Og lukter som det skal. Aldri hatt infeksjon før. Kjøper forklaringen din bårdd. Høres logisk ut
 
Er det infeksjon så er viktigste symptom at det ikke smaker godt (smaker surt). At de i tillegg bruser ut kan være (har opplevd det med infisert øl), men også opplevd at det ikke har skjedd. Utover dette har ingen infiserte øl jeg har vært borti hatt noe skum med hold i, dvs skummet forsvinner helt ila sekunder. Kullsyre er det likevel. (vet ikke om dette heller er noe "regel" ..)
 
Kan være så enkelt at flaskene har stått varmere enn det som er utgangspunktet for karboneringsnivået.
 
Flaskene sto to uker på gulvet på badet (varmekabler) så har de etter det stått kjølig i boden, kjellertemp
 
Varmekabler kan være skumle, siden de slår seg av og på med jevne mellomrom. Spørs vel litt hvor mye se står på.
Romtemp i en bod funker like bra.
 
Tilbake
Topp