Øl som modnes raskt

HenningPP

Norbrygg-medlem
Hei, alle sammen!

Jeg er ny på forumet (introduksjon her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,15590.0.html).
Jeg skal gifte meg tidlig i august, og ambisjonen er å ha klart en god del hjemmebrygg til dette. Er relativt fersk, men lærer raskt. Brygger allgrain på Speidel (50 l). Har allerede flasket og prøvesmakt en god belgier og en brukbar amber - og med tre batcher med IPA ("vanlig", single hop Cascade og mørk/black) på gjæringsdunk håper jeg å være ganske godt på vei.

Planlegger tre batcher til, men begynner å slippe opp for tid før den store dagen. Øl er selvfølgelig ferskvare og alt det der, men noen øltyper trenger lengre tid på flasken før de virkelig kommer til sin rett.

Tenkte derfor jeg skulle åpne gulvet for forslag til øltyper (og gjerne oppskrifter) som behøver KORT tid på å modne.

Blonde? Brown ale? Bitter?

På forhånd tusen takk for alle forslag og råd.
 
Tysk hveteøl og belgisk wit er raske å få ferdig og veldig lettdrikkelig og mange liker de.
Du finner mange oppskrifter på de her på forumet.
Lykke til med bryllupet :)
 
Jeg tenker å prøve oppskriften til Torstein. Imidlertid lurer jeg på dette med "orange peel/zest":

35 g Orange peel/zest, fresh, eco. 5 min Spice Boil

Menes hele appelsinskallet eller bare det ytre laget (...altså minus det hvite)?
 
bare det ytterste laget av økolokiske appelsiner. Jeg bruker å finkutte de, siden jeg hiver det rett i vørteren og bruker pumpe.
 
Da er bryllupet vel overstått. Tusen takk til dere som kom med forslag og innspill i denne tråden samt i tråden "Nybrygger på Grorud".

Jeg endte opp med å hastebrygge en lettdrikkelig belgisk blonde samt wit-en som ble foreslått over. I tillegg kunne gjestene velge mellom amerikansk IPA, single hop cascade IPA, sort IPA, en øl inspirert av belgisk triple samt en amber. Til sammen godt over 200 liter - så har fremdeles litt igjen.

Fikk overveldende mye ros for de sju sortene - og morsomt nok hadde folk vidt forskjellige favoritter. Riktignok ble det litt mye søl når noen av flaskene ble åpnet (transport + begrensede nedkjølingsmulighetet får ta skylden) - og det gjorde litt vondt i hjertet å se at mange begynte å "pilse" rett fra flasken litt utover kvelden - men totalt sett er jeg strålende godt fornøyd med brudeølet. Helt klart noe som må gjentas - i andre sammenhenger (...satser på å forbli gift). :)
 
Tilbake
Topp