Øl til Rakfisk

Heisann!

Er det noen som har noen anbefalinger om hvilke øl typer som egner seg godt til Rakfisk? Har aldri spist det før så jeg satser på godt drikke til.........

Leif Ivar
 
Ægir produserer et øl som heter Rakøl på lisens for noen i Valdres. Det er en lager, kunne vel minne om en bayer.
 
Hvilket øl som passer best til rakfisk er en diskusjon som vel titt og ofte dukker opp. Også ender den hvert år uten at man blir enig  :)

I år skal jeg brygge to fat til rakfisklaget på jobb. Satser da på en lett APA, men friskt preg av nelson sauvin og amarillo. Så får vi se hvordan det blir mottatt.

Rakfiskner jo fet mat, så litt alkoholstyrke er jo greit, jeg satser på 5-6 prosent. Eller tror jeg at maltpreg fort vil skygge over den delikate rakfisksmaken. Et friskt, sitruspreget humlepreg tror jeg står godt til både potet, lefse, rømme, purre og rakfisk.
 
  • Like
Reaksjoner: ORT
Lett APA er nok bra, en humlerik pilsner vil også fungere godt. Pilsner Urquell er fin.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Serverte for et par år siden en ESB noe ala Fullers og den slo godt an i vårt rakfisklag. Til og med de som normalt ikke drikker øl syntes det passa godt til fisken.
 
Ok takk for svar. Er som vanlig seint ute med bryggeplanene, for dårlig tid til en lager, så jeg tror vi da går for en hybrid PA. Jeg har English Ale gjær fra ett tidligere brygg, som jeg da bruker til en PA med Amerikanske humler!
 
Det blir supert. Bruker stort sett alltid engelsk gjær til amerikansk ale.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Blir noe i denne gata her:

Recipe:
by lia

Brewdate: 11.10.2011
Batchsize liters : 20

Style : American Pale Ale

 

Maris Otter - Thomas Fawcett 4000gr

Smoked Malt                         200gr

Wheat Malt - Weyermann         500gr

Crystal Malt - 40L                 400gr

Chinook 13%                           18gr - 90min

Centennial 10,5%                                  20gr - 15min

Centennial 10,5%                                  20gr -  5min

Centennial 10,5%                                  20gr -  0min

Irish moss                           15 mins

Yeast Nutrient                   15 mins

WLP002 - English Ale                   ? liters slurry


Mashing steps :

Name   Temp Duration
Mash inn   60
Alpha/Beta  67    60min
Alpha   72  15min
Mash out   78         10min

Fermentaition :

Primary 20¤C 12 days

Har tatt utgangspunkt i Nøgne Ø sin Pale Ale, byttet Northern Brewer med Chinook og lagt til litt røkt malt.
Litt usikker på mengen Smoked malt, vil bare ha ett ørlite hint av den!

Noen kommentarer ang dette?
 
Hva med en Wit? Sødmen og fylden passer godt til sjømat samt det lille syrlige preget som en ofte har i en Wit vil vel kunne matche godt. Skulle vel gå bra så lenge en ikke er for hard med løken.
 
Leffe skrev:
Noen kommentarer ang dette?

Tja...... nå veit vel du at jeg er litt skeptisk til røykmalt i en pale ale ...det kan lett ta overhånd og gi smak av sneip ;)
Skeptisk til røykmalten, ellers syns jeg det ser fint ut!
Er 0 mins humla tørrhumle etter primær?
 
Joda, men da er spm hvor mye hadde du røyka før du brygga.. Nei det ble feil, hvor mye røkemalt du brukte var det jeg lurte på? ;)
Jeg syns liksom ikke 200 gr virker mye, men det er mulig det setter ett tydligere preg en hva jeg tror og vil ha!?
 
Leffe skrev:
Jeg syns liksom ikke 200 gr virker mye, men det er mulig det setter ett tydligere preg en hva jeg tror og vil ha!?

Om det er den fra weyermann så tror jeg ikke det vil bli noe overkill, jeg ville heller ha økt mengden en del.
Har akkurat brukt en kg i en 20 liters robust porter, det ble et fint men relativt tilbakeholdent røykpreg.
Nå kommer sikkert røykpreget tydeligere frem i pale ale enn porter da.
 
Har røk-malt fra Best Malz (Bryggselv.no) Er vel sikkert en god del forskjell på hvor røkt malten er fra de forskjellige leverandørene også ja...
Tror jeg feiger ut med 200gr nå jeg, det er flere som skal måtte drikke av dette også ;)
 
litt sent ute her, men heineken er knallgodt til rakfisk.
evt. frydenlunds bayer er og helt kurant til.
 
Tilbake
Topp