Øl til reinstek?

Hei har fått ett ærefullt oppdrag å produsere hjemmebrygget øl til ett bryllup:)
Maten som skal serveres er reinstek. Noen forslag til øltype? Gjerne oppskrift, Brygger med beerbrew30, å skal produsere 100l.
Gjerne 2 typer. En til hovedrett og en til dessert.

Svein Erik skrev:
Du bør egentlig si til oppdragsgiver at en god rødvin passer mye bedre til reinsdyrsteik!  :)
Er ikke helt sikker på at jeg er enig med deg i det, vil tru at et mørkt kraftig øl som bokk eller bayer skulle passe fortreffelig.  Du kan også la steika koke i øl etter bruning, vet at mange koker den i melk  men øl gjør susen her også :yes:

Jeg ville valgt en stout av noe slag, og kan av egen erfaring si at Gahrs Andrimne Imperial Stout passer aldeles utmerket til reinsdyrskav :)

Med fare for å banne i kjerka ville jeg kanskje gått for noe lyst og lett som erfaringsmessig de fleste liker.

Rødvin blir det garantert også servert:)
Har tenkt meg en mørk øltype ja. Så for meg "American brown ale Gahr edition"
Synes "Imperial Amber Gahr edition" ser meget spennende ut, men kan den kanskje bli for kraftig for mange?
Kom bare med forslag og erfaringer:) Viktig å treffe i ett bryllup!

Risikabelt oppdrag!

Lettlikte Øl for Folk Flest harmonerer dårlig med reinsdyr. Fordi Folk Flest forbinder øl med pils. Og her blir det fort mye mørkt og sterkt..

Tror du er på riktig spor når du tenker Brown Ale av noe slag, ala NØ Brown Ale. Forå ikke bryte for mye tenker jeg at den burde ende litt søtere enn NØ, men gjerne ha litt mindre alkohol og humlebitt enn NØ Imperial Brown Ale. Det kunne kanskje fungert med en NØBA-clone gjæret med WLP002/WY1968 (i stedet for WLP007)
Hvis du har veldig god tid og føler deg dristig kunne kanskje en sterk mørk belgisk fungere, ala blå Chimay.

Til dessert er det fristende å foreslå en sjoko porter/stout, kanskje tilogmed en imperial. Men det kommer jo litt an på hva som serveres til dessert?

Jeg ville satset på en mørk belgisk ale til reinkjøttet når det skal stekes. det vil balansere dette godt. Da har du både sødme, bitterhet og ikke minst godt med kullsyre.  Et annet alternativ kan være en bayer. Denne fungerer godt til det meste av kraftige kjøttretter.

En barlywine til dessert? Det er en dessert i seg selv  :skitbra:

Svein-H skrev:
Jeg ville satset på en mørk belgisk ale til reinkjøttet når det skal stekes. det vil balansere dette godt. Da har du både sødme, bitterhet og ikke minst godt med kullsyre.  Et annet alternativ kan være en bayer. Denne fungerer godt til det meste av kraftige kjøttretter.

En barlywine til dessert? Det er en dessert i seg selv  :skitbra:

+1 !
Og + enda 1 !

(ingen erfaring med Gahr-oppskriften)

Mange gode forslag her, Porter , wit, bayer, brown, pale ale...
Føler selv at en wit kan bli krasj til en reinstek pga viltsausen. Men kan være på jordet der, for wit er snadder til det meste:)

Be dem lage sausen med den ølen du ska servere. Feks einebær, allehånde og timian er jo klassiske viltkrydder, det kan kanskje være noe å tenke på når du ska brygge ølen?

Stian B skrev:
Mange gode forslag her, Porter , wit, bayer, brown, pale ale...
Føler selv at en wit kan bli krasj til en reinstek pga viltsausen. Men kan være på jordet der, for wit er snadder til det meste:)

Jeg mente en Pale ale til reinsdyret, wit´en sparer du til desserten...  Jeg tar det for gitt at siden det er et bryllup så lasser de ikke på med tungt garnityr al a det som blir gjort hjemme med god venner. men skal du parre maten med drikken så er nok en brown ale/bayer veien å gå.
Men en god wit funker som fy for folk som egentlig ikke liker så godt øl..

Som nevnt over er dette et risikabelt oppdrag (men morsomt om det lykkes).

Selv om ølinteressen blant folk er økende, så er det fortsatt de lyse/lette øl de fleste gjenkjenner og foretrekker (selv om jeg personlig liker å variere)
Jeg har nå 15 brygg bak meg. De mørke og de sterkt humlede får god tid til modning. De lyse/lette forsvinner straks de er karbonert.

Jeg ville gått for en pale ale(lettdrikkelig og lett/rask å få til) til hovedretten, og en porter til dessert. Jeg synes det er viktige at man til hovedretten har en øl som treffer mange.
Til desserten kan man tillate seg å eksperimentere mer. De som velger øl til desserten (istedet for kaffe?) er åpenbart klare for å prøve noe nytt uansett:)

Meget risky..  Men skal ta utfordringen  :help:
Tror jeg er overbevist om at en pale ale er den som kan være tryggest for å servere til mange.
Har veldig lyst å prøve meg på en "obama honey porter" til desserten.
Noen som har en god oppskrift på pale ale og porter? 50 liter pale ale og 25 liter porter.
Takk for alle innspill:)

Dette er ikke risky i det hele tatt! Øl er meget enklere å pare med mat enn vin noengang vil.
Om det serveres fløtesaus til rinsteika vil jeg anbefale en imperial brown ale ala Nøgne ø eller til og med en #100. Her er det fine karamell noter som matcher den brunede steika, humle bitterheten ballanserer fettet i sausen å karboneringen renser ganen.

Til multe kremen tenker jeg en belgisk trippel kan gjøre susen. Eller en Belgisk strong ale.
Kanskje til og med en Imperial IPA!!

Stian B skrev:
Meget risky..  Men skal ta utfordringen  :help:
Tror jeg er overbevist om at en pale ale er den som kan være tryggest for å servere til mange.
Har veldig lyst å prøve meg på en "obama honey porter" til desserten.
Noen som har en god oppskrift på pale ale og porter? 50 liter pale ale og 25 liter porter.
Takk for alle innspill:)

Pale Ale til rein tror jeg blir noe magert, du bør gå mot mørkere øl typer.
Garret Oliver sier " No less than 6% alcohol in a dessert beer". Honey porter kan fungere om den har litt rest sødme, ellers så vil du bare fremheve syren i multene.

Jeg holder mot porter, reinsdyr har lite fett og en ikke for kraftig og litt sødmefylt porter bør stå seg godt mot smaken av reinsdyr.
Belgisk tripple el lignende til multene tror jeg blir bra

Tilbake
Topp