Øldommerkurs på Inndyr 26-27. oktober

johanj

Norbrygg-medlem
Velkommen til verdens nordligste øldommerkurs!

Tid: 10:00-18:00 lørdag & søndag 26-27. oktober
Sted: Heimsjyen, Inndyr i Gildeskål kommune (http://www.heimsjyen.no/)


Norsk hjemmebryggerforening (Norbrygg) arrangerer dommerkurs for å utdanne øldommere til tjeneste ved konkurranser i hjemmebrygging, der målet vanligvis er å brygge godt, men også typeriktig øl. For dette har Norbrygg laget en rekke definisjoner av de vanligste øltypene, som er øldommernes viktigste verktøy for å rangere ølene i konkurranser.

Kurset er rettet mot personer som:
 - er interessert i øl og øltyper
 - kanskje har hjemmebrygget litt
 - pleier å smake mye forskjellig øl
 - er åpen for ulike smaker i og typer av øl
 - ønsker å sertifisere seg som øldommer hos Norbrygg
 - interessert i å delta i konkurransedømming hos Norbrygg

På dette kurset lærer du å:
 - kjenne de viktigste øltypene, slik de er definert av Norbrygg
 - lære å forholde deg objektivt til ølene du smaker
 - forstå prosessen for hjemmebryggkonkurranser
 - smake strukturert på øl og å trene opp smakssansen
 - bli bevisst hva vi «blir lurt» av under smaking av øl
 - gjenkjenne vanlige usmaker/feilsmaker i øl
 - kunne avgjøre om en smak er typeriktig eller -uriktig
 - kunne vurdere balansen i et øl utfra sin øltype
 - få en viss oversikt over byggeprosessen

Kurset avsluttes med en eksempel-eksamen og følges opp med en eksamen i øldømming i januar 2014. De som består denne eksamen blir sertifisert som øldommer i Norbrygg. To av Norges mest erfarne dommere skal undervise i kurset: Anders Christensen & Lars Støre Gullichsen.

Hvem kan delta?
Alle interesserte kan delta, men det er begrenset plass så vi må ha bindende påmeldinger og de som ønsker å være aktive dommere vil bli prioritert. Send en kort mail med navn og kontaktpunkter til johan.johansen@gifas.no. Skriv noen rader om deg selv, hvilken bakgrunn/erfaring du har, og hvordan du stiller deg til å delta som dommer i konkurranser. Frist for påmelding er 1. oktober.

Hva koster det?
Kurset har en deltakeravgift på 150 kr per person. Siden vi smaker på øl både lørdag og søndag legger vi opp til overnatting som må betales av den enkelte. Send en mail til johan.johansen@gifas.no om du ønsker overnatting, så ordner vi det. Her kan man holde kostnadene nede gjennom å dele rom, så meld ifra dersom du/dere ønsker en slik løsning.

Vi legger opp til å koordinere transport mellom Bodø og Inndyr, så meld ifra dersom du ønsker skyss eller har ledig plass i bil.

Klippfisktreff
Kurshelgen sammenfaller med Klippfisktreffet, et lokalt arrangement i Norbryggs regi. Etter at kursdagen er ferdig på lørdagskvelden rigges det til en uformell konkurranse hvor vi skal kåre det beste klippfisk-ølet. Anonymiserte øl smakes på under middagen, så stemmer vi frem de tre mest populære ølene, som får premier sponset av Petit-Agentur.no

Mer opplysninger om konkurransen, middagen og påmelding kommer her på forumet under regionale bryggerlaug/Salten bryggerlag.

Velkommen!
 
Heimsjyen, Inndyr, Gildeskål og klippfisk............ Ølbrygging
Lengter meg nordover :)
[size=10pt]Gildeskål[/size]! Norges flotteste kommunenavn!

Offtopic? Ikke tale om.
 
Kjell G skrev:
Heimsjyen, Inndyr, Gildeskål og klippfisk............ Ølbrygging
Lengter meg nordover :)
[size=10pt]Gildeskål[/size]! Norges flotteste kommunenavn!

Offtopic? Ikke tale om.
Kunne ikke sagt det bedre selv!!

Bare meld deg på. Kommer du deg til Bodø, så skal vi ordne skyss og herberge - velkommen :skitbra:
 
Jeg har dritlyst til å være med på dette, men reiser bort i slutten av november og er ikke tilbake før til sommeren ... Kanskje like dumt å vente til neste gang, siden jeg uansett ikke får vært med på eksamen?
 
bjarneo skrev:
Jeg har dritlyst til å være med på dette, men reiser bort i slutten av november og er ikke tilbake før til sommeren ... Kanskje like dumt å vente til neste gang, siden jeg uansett ikke får vært med på eksamen?

På den andre siden får du jo mer tid til forberedelser :) Det vil jo bli arrangert eksamen fremover ifm med nye dommerkurs, helt sikkert også i Trondheim. I tillegg er det jo medlemmer dommerkomiteen som bor i Trondheim, så det kanskje lar seg gjøre å gå opp' som privatist'.
 
Det blir nok en bil som går den veien ja... Husk at dere må ha plass til vinnerølene i Klippfisk-konkurransen  :biersmile:
 
Nja og nei, du rekker helt klart å brygge noe godt, men IPA og APA blir sikkert godt mottatt! Ang styrke så må du huske at vi bruker veldig små glass ;D
 
Når bestemmes det hvem som får plass?  Hvor mange påmeldte er det til nå, og hvor mange er taket på antall ?
 
Heia,

Vi har nå 19 påmeldte, samt en håndfull interesserte som enda ikke meldt seg på. Ideelt antall kursdeltagere er 15.  Etter at fristen har gått ut så sammenstiller vi alle påmeldinger og basert på disse vil det bli gjort en prioritering av kurslederne og meg som representant for arrangementskomiteen.
 
Hei alle!

Siden vi allerede har flere påmeldte enn plasser på kurset, og siden det er stor pågang for å få avklart hvem som skal delta ihht overnatting, reiseplanlegging etc. så setter jeg en ny og kortere frist.

FRIST FOR PÅMELDING ER SØNDAG 15. SEPTEMBER KL 18:00
 
Neida, jeg har alle påmeldinger.

Det eneste som endrer seg er påmeldingsfristen flyttes fram fra 1/10 til 15/9.
 
Da var fristen ute og jeg har nå sendt mail til alle har meldt sitt interesse. Dersom noen ikke har fått mail må dere ta kontakt med meg asap.

Vi sees i oktober :skitbra:
 
Jeg har fått tilbud om å leie en enebolig (https://www.facebook.com/pages/Villa-Solvika-Overnatting-Inndyr-Gildeskål/280250725377195) kurshelgen.

Det er 3 soverom i 2.etg, hvert med to senger, som kan stå sammen eller adskilt. I tillegg er det en komfortabel (etter sigende) ekstraseng som kan stå i en av stuene i 1.etg. Det er selvsagt mulighet for madrasser etc. Det er sengetøy til alle sengene, og huset er fullt utstyrt. Kort spasertur til kurslokalet (og tilbake :sovne:), og rikelig med parkeringsplass.

Prisen er 5500 kr for helgen, uansett om man kommer fredag eller lørdag, og om man drar søndag eller mandag. MAO, jo flere jo billigere :ilike: Så for kursdeltagere, og særlig de som kan tenke seg å komme på fredag kveld for å slippe reise tidlig lørdag (og kanskje ta en bayer i lag på fredagskvelden :skitbra:) så er dette kanskje en god mulighet?

Hvis alle 7 senger leies ut er det kr 785 per pers. Noen interesserte?
 
Hei!

Da har jeg omsider fått avklart arbeidsplanen fremover, og der står det at jeg har fri helga 26-27 oktober  :biersmile:
Jeg er klar over at påmeldingsfristen på øldommerkurset for lengst har gått ut, men skulle det bli avbestillinger eller ledig plass på noen måte så ønsker jeg å være med og kan stille på kort varsel.

Skulle jeg få plass i det gode selskap så er jeg gjerne med på å leie overnattingsplass i Villa Solvika også.

Mvh,
Erlend H.
 
Ja jeg trenger og en plass å overnatte.
Regner med jeg må komme lørdags morgen og bli til mandags morgen, hvis ikke noen har noe transport til/fra byen på andre tidspunkter?
 
Tilbake
Topp