Ølets utvikling over tid

Kriss

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget 12 20 liters batcher på omtrent like mange måneder, så erfaringene er bare så dær. Et par av de eldste ølene, et hveteøl og et humledrevet øl som jeg ikke var veldig begeistret for har stått lagret på flaske i kjeller i ca åtte måneder. Selv om det var mye futt i hveteølet (brukte syv går sukker pr liter til karbonering), var Imperial alen slik jeg liker den mtp kullsyre. Nå er begge to eksplosive når jeg åpner korken, Imp alen renner over med en gang og drar med seg gjær og annet bunnfall og blir udrikkelig.  Jeg har vanskelig for å forstå at gjæringsprosessen kan fortsette ut og bort, temperaturen ligger på jevnt 4 - 6 grader i kjelleren min. Synspunkter en eller annen?
 
Høres ut som enten infeksjon eller ufullstendig gjæring før flasking.

Hadde en batch med hveteøl som ble infisert. Den smakte surt og skummet som bare f. Smalt ei flaske i kjelleboden også, hele bunnen på en murer forsvant og det lukta ganske intenst der lenge etterpå :noway:

Har hatt mange andre batcher der enkelte flasker er blitt lagret godt over et år i kjellertemperatur. Har ikke merket noe overkarbonering på disse.
 
Overkarbonering over tid skylles nok infeksjon, det kan feks være lactobacillus fra  " rent" sukker til karbonering eller urene flasker.
Lacto infeksjoner kan ta lang tid før den blir synlig, så jeg hadde gått over rutinene rundt flasking mtp vask / desinfeksjon.

loebrygg skrev:
Ikke no annet enn at jeg deler litt samme erfaring

Og enda så sverger du til flaskevask i oppvaskemaskin. :klovn:
 
Når jeg tenker meg om så tror jeg dette bare gjaldt en batch der humle restene kom opp
 
Ufullstendig gjæring? Gjæringen var avsluttet før flasking. Flaskene har deretter stått en uke i 20 grader celsius for karbonering før de ble lagret kjelleren.

Infeksjon?  Jeg kjenner ingen direkte usmak på hveteølet, at det smaker surt som bare f... sammenlignet med tidligere og har drukket en flaske iblant. Imp alen ble helt ut/forsvant i vasken.

Jeg har nettop testet en ny flaske Imp Ale som oppførte seg på samme måte som tidligere? Smaken minner mye om Nøgne Ø sin Imperial Ale som har for mye humle etter min smak.  Så da er det sikkert muligheter for at enkelte flasker blitt infisert, selv om jeg baker de 20 minutter i stekovn på 160 grader?
 
Kriss skrev:
Jeg har brygget 12 20 liters batcher på omtrent like mange måneder, så erfaringene er bare så dær. Et par av de eldste ølene, et hveteøl og et humledrevet øl som jeg ikke var veldig begeistret for har stått lagret på flaske i kjeller i ca åtte måneder. Selv om det var mye futt i hveteølet (brukte syv går sukker pr liter til karbonering), var Imperial alen slik jeg liker den mtp kullsyre. Nå er begge to eksplosive når jeg åpner korken, Imp alen renner over med en gang og drar med seg gjær og annet bunnfall og blir udrikkelig.  Jeg har vanskelig for å forstå at gjæringsprosessen kan fortsette ut og bort, temperaturen ligger på jevnt 4 - 6 grader i kjelleren min. Synspunkter en eller annen?

Jeg ville tippet at dette skyldes infeksjon. Så lenge ølen i utgangspunktet var ferdig gjæret, også kun tilsatt litt ny sukker for karbonering. Så skal de ikke klare å gjære til flaskebomber med mindre flaskene er ødelagt eller det er infeksjon som over tid klarer å gjære restsukkeret vanlig ølgjær ikke klarer å gjære.

Legg flaskene i bløtt med PBW og fjern all synlig møkk. Desinfiser med Starsan. Ikke opplevd bomber eller at ølene blir dårlig ved lagring i et år.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Det må ikke nødvendigvis smake surt, ikke alle infeksjoner som setter noe særlig smak. Men, de spiser opp sukker som gjæren ikke ville ha og lager kullsyre eller kanskje andre gasser også.

En annen mulighet er ujevn fordeling av karboneringssukker. Det har skjedd meg en gang. Kokte sukkerlake og stakk om for å blande denne inn, men det ble ikke helt vellykket. Noen flasker tok av som fontener mens de fleste var helt fine.
 
Dette har hendt meg 2 ganger, men ved begge disse bryggene benyttet jeg Nottingham gjær ved karbonering (1 gram pr 20 liter) Jeg var den gangen redd for at jeg ikke ville få god karbonering kun ved bruk av wlp007. Når jeg åpnet disse bryggene etter 2-3 måneder så hendte det akkurat som du sa, det skummet over og dro med seg alt av bunnfall. Smaken var forsåvidt og den, men veldig skarp karbonert  ;D Skal aldri mer blande gjærtyper ved karbonering.

Ellers har jeg også erfart at jeg nok får en litt skarpere karbonering etterhvert. Juleølet som jeg brygget i oktober i fjort er skarpere i karboneringen en hva det var for 4 måneder siden. Dette juleølet har dog ikke stått på optimal modningstemperatur, det har stått romtemperert i et halvt år. Jeg antar at dette ikke hadde skjedd om jeg hadde modnet det optimalt. Her er ikke snakk om at det flommer over eller noe, skummet er helt fint og jeg kan greit helle halvliteren i ølglass, smaker også bra, kun skarpere karbonering.

Skal fyre igang et par kjøleskap i kjelleren, et på 4 grader til IPA, hveteøl, pale ale etc.. Og et kjøleskap som holder 8-10 grader til Imperial stout, barleywine, juleøl etc..

Kan det ha noe for seg å karbonere mer forsiktig på øl som skal modnes lenge? Altså kutte ned litt på karboneringssukkeret?
 
Tilbake
Topp