Ølglass fra IKEA

Sikkert! De er klare og gjennomsiktige, holder en halv liter og er antagelig tette og sprekkfrie.  ;)
Glass er glass.
 
Da tester jeg ut disse. Går jo fint an å knuse noen uten at det blir så dyrt  ;D

Tenkte jeg skulle få meg noen alrighte glass nå som første batch skal innvies til helgen ;D
 
Her er noen av mine IKEA glass, fungerer de også.  ;D
 

Vedlegg

  • pompel og pilt.jpg
    pompel og pilt.jpg
    71,6 KB · Sett: 1.024
Det er ikke trykk, men det er brukt etsekrem noe som ble gjort av ei venninne av fruen.
 
Handlet flere av de ulike ølglassene til IKEA i dag. Virker fine og solide :) Vel verdt 12 kroner stykke! hehe
 
Har noen av dem selv. Eneste problemet er at 0,5 L er opp til kanten, ikke rom for skum.

Kjøpte noen kaffeglass på Til Bords som jeg tenkte bruke som ølglass. Det stod 0,37 L på så jeg tenkte det var perfekt størrelse.
Da jeg helte opp i første gangen syntes jeg det var veldig mye igjen i 0.33 flaska.
Fant ut at det gikk ca 0.3 i glasset. 0.37 var mengden vann glasset fortrenkte da jeg dytta det ned i et litermål med vann.
Prøv å forklar det for en ekstrahjelp på 17 år når du vil ha igjen 500 kroner for ubrukelige ølglass :)
 
ThomasSF skrev:
Har noen av dem selv. Eneste problemet er at 0,5 L er opp til kanten, ikke rom for skum.

Kjøpte noen kaffeglass på Til Bords som jeg tenkte bruke som ølglass. Det stod 0,37 L på så jeg tenkte det var perfekt størrelse.
Da jeg helte opp i første gangen syntes jeg det var veldig mye igjen i 0.33 flaska.
Fant ut at det gikk ca 0.3 i glasset. 0.37 var mengden vann glasset fortrenkte da jeg dytta det ned i et litermål med vann.
Prøv å forklar det for en ekstrahjelp på 17 år når du vil ha igjen 500 kroner for ubrukelige ølglass :)

Hehe, den er kjip.

Kjøpte disse, og her står det henholdsvis 52cl og 63 cl, så burde holde så sant det ikke er mengden vann glasset fortrenger... hehe. Det finner jeg ut i kveld!  :biersmile:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30209338/
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70209336/
 
Øldal skrev:
Det er ikke trykk, men det er brukt etsekrem noe som ble gjort av ei venninne av fruen.

Kan du få venninna til fruen til å forklare hvordan dette foregår? bruker hun en sjablong i vinyl el.l. ? Ser ikke ut som om det er håndmalt ihvertfall...

Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
Øldal skrev:
Det er ikke trykk, men det er brukt etsekrem noe som ble gjort av ei venninne av fruen.

Kan du få venninna til fruen til å forklare hvordan dette foregår? bruker hun en sjablong i vinyl el.l. ? Ser ikke ut som om det er håndmalt ihvertfall...

Erlend H.

Brukker en plotter som skjærer ut en sjablong, du finner mer info hvis du googler feks. glass etching
 
Har du mulighet til å sjekke fabrikat/pris på utstyret, evt leverandør av folie og slikt?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Øldal skrev:
Erlend H. skrev:
Øldal skrev:
Det er ikke trykk, men det er brukt etsekrem noe som ble gjort av ei venninne av fruen.

Kan du få venninna til fruen til å forklare hvordan dette foregår? bruker hun en sjablong i vinyl el.l. ? Ser ikke ut som om det er håndmalt ihvertfall...

Erlend H.

Brukker en plotter som skjærer ut en sjablong, du finner mer info hvis du googler feks. glass etching

Aner så klart ikke hva som er brukt av andre, men for å etse på mine glass har jeg brukt:

Plotter / Kuttemaskin ecraft http://www.multicom.no/Kuttemaskin/cat-c/c100603 Vinyl http://www.kreativscrapping.no/products/silhouette-premium-vinyl-12-silver Etsekrem http://www.glassforum.no/b-a-b-etsekrem-118-ml.5088399-270253.html
Finnes sikkert mye annet utstyr som er like bra eller bedre.
Har ennå ikke fått tid til å utforske så mye, men de glassene jeg har prøvd på har blitt fine.
Kan bli dyre glass om du skal kjøpe plotter bare for å lage noen få sjablonger.
 
Takk for svar  :)
Jeg kikket litt på slike maskiner for en tid siden, men fant aldri ut hvor små eller fine detaljer de var i stand til å skjære ut så det ble aldri noe kjøp.

Er det mulig å skjære ut detaljer/bokstaver på rundt 3-4 millimeter høyde?
Hva bruker du for å overføre mønster fra arket til glass etter at det som skal etses er plukket bort fra sjablongen?
 
Erlend H. skrev:
Er det mulig å skjære ut detaljer/bokstaver på rundt 3-4 millimeter høyde?
Hva bruker du for å overføre mønster fra arket til glass etter at det som skal etses er plukket bort fra sjablongen?

Skal ikke svare sikkert på hvor små detaljer det er mulig å skjære ut, men tror det skal være fullt mulig. Nå har jeg bare prøvd typen vinyl som jeg linket til. Finnes sikkert flere kvaliteter.
Vinylen har dekkpapir på baksiden. Når en skjærer ut, skjærer en ikke dypere enn at dekkpapiret forblir helt. Da er det bare å plukke av sjablongen. Vinylen kleber seg til glasset.

Er noe pirkearbeid dette. Og jo flere buer det er på glasset, jo vanskeligere er det å få sjablongen til å sitte rett og pent.

Du finner mer om dette om du søker på "glass etching", "ecraft" eller "Silhouette Cameo " som er en annen type plotter.
 
Erlend H. skrev:
Takk for svar  :)
Jeg kikket litt på slike maskiner for en tid siden, men fant aldri ut hvor små eller fine detaljer de var i stand til å skjære ut så det ble aldri noe kjøp.

Er det mulig å skjære ut detaljer/bokstaver på rundt 3-4 millimeter høyde?
Hva bruker du for å overføre mønster fra arket til glass etter at det som skal etses er plukket bort fra sjablongen?

Jeg tror det går høvelig greit med 3 mm. etter å ha prøvd en slik, men pirkete å få det over på glasset.
Dette er typisk skrifthugger utstyr, for å skrive på gravsteiner, de bruker da sandblåser.
Vet ikke om det er vits i å høre med dem om prøver, dem ute på Vikan/Valosen har ikke programvaren oppe og gå så dem er bare å glemme. (det var deres maskin jeg prøvde, en gammel hund med 232 port :)  )
 
Tilbake
Topp